Les bosses de patates xips de la marca Torres s'han sotmès, en els darrers 10 anys, a un procés constant d'innovació per travessar totes les fronteres: en sabors, en qualitat, en presentació, en caducitat i, per descomptat, també les geogràfiques. L'estratègia industrial i comercial l'ha instaurat la família García Llagostera que, el 2014, va decidir comprar la companyia Patates Torres als germans Juan i Manuel Torres; un negoci que té els orígens el 1969 en una petita xurreria de Premià de Mar que Manuel va obrir amb la seva esposa Ángeles Medel.

"Sense l'herència de la manera de produir i la qualitat que tenien, i segueixen tenint, les tradicionals patates Torres, ara no estaríem aquí, ni arribaríem a les botigues més gurmet de 65 països arreu del món", reconeix Héctor Aguilar, director general de l'empresa. Insisteix en el fet que "la qualitat és el nostre millor màrqueting" quan se li pregunta per la importància que ha tingut per a la marca que els famosos de Hollywood hagin mostrat per les xarxes socials que compren les patates xips Torres, de diferents sabors i ingredients. La model Alessandra Ambrosio, Justin Bieber i la seva esposa Hailey o Miley Cyrus, entre altres. Fins i tot sabent que una bossa de xips els costa uns 8 dòlars a Nova York.

El director general de Patates Torres, Héctor Aguilar / Foto: Carlos Baglietto

"Juguem a ser perfectes"

El que compte és que les expectatives d'aquests i altres clients són molt altes perquè és un consumidor que paga un preu alt, en una botiga de luxe i, per tant, és molt exigent. "Les primeres matèries, el procés de fabricació, l'envàs, la presentació... tot ha de ser perfecte; de fet, juguem a ser perfectes", manifesta Aguilar. Això ho fan perquè "el negoci de les patates fregides és fàcil pel que fa a producte, però molt difícil per arribar de Montmeló a tot el món donant qualitat i valor afegit", explica el director general, alhora que destaca que la competència es mou "per la còpia" i això els ha fet reaccionar i aprofitar el know-how per ser molt més innovadors.

Per obtenir aquests resultats, al cap de dos anys d'haver adquirit l'empresa i la seva fàbrica a Dosrius (Barcelona), es va fer el trasllat a un nou centre de producció a Montmeló (Barcelona), de 8.000 metres quadrats, on actualment es processen 4.300 tones anuals de patates. El producte prové del sud o del nord d'Espanya, en funció de la temporada de collita i de la varietat, ja que només treballen amb patata agria i amb patata lady amarilla.

Tripliquen la capacitat productiva

Enguany han posat en marxa la primera ampliació de les instal·lacions -on treballen 118 persones- per triplicar la capacitat productiva i guanyar flexibilitat davant d'una varietat cada vegada més gran de xips de diferents sabors i ingredients que, a més, complementen amb una línia de snacks 100% de formatge deshidratat i de clara d'ou, que comercialitzen amb la marca Just This. "El consumidor és més conscient del que menja i busca productes per a una dieta més saludable i descartar els ultraprocessats", per la qual cosa, "Torres vol seguir innovant en línies de producció a base de deshidratats, sense additius ni conservants", exposa Aguilar. D'aquí la incorporació de quatre noves línies de producció, a les 4 ja existents.

Héctor Aguilar al centre de producció de Patates Torres, a Montmeló. / Foto: Carlos Baglietto

De l'antiga producció de patates fregides es manté el producte amb les xips més tradicionals, les artesanes de sempre, que es distribueixen a Espanya principalment. S'han renovat lleugerament, però segueixen sent les originals. A més, fruit de la innovació constant es va fer el llançament de la línia Selecta, el 2013, amb la primera producció al món de patates fregides amb trufa negra deshidratada, que ha esdevingut un dels productes estrella de la marca, dins i fora d'Espanya. Amb la línia Selecta, ara ja es comercialitzen 11 varietats diferents. També s'ha llançat Torres Veggie, amb vegetals; i Torres Avocado, fabricant patates artesanals però fregides amb oli d'alvocat, en lloc d'oli verge d'oliva o de gira-sol, com la resta de presentacions.

La companyia segueix pensant en la innovació per fomentar encara més el creixement orgànic que els ha portat a aixecar el negoci fins als 18 milions d'euros que tenen previst obtenir el 2025, amb un 90% provinent de l'exportació. Amb una gamma "el més transversal possible i amb productes universals -com la tòfona- per consolidar els mercats actuals i arribar a molts més".

Dels orígens de Patatas Fritas Torres en queda l'essència i "la relació amb els descendents de la família" que van optar per vendre un negoci que, amb la família García Llagostera -vinculada al sector de l'alimentació amb altres projectes empresarials- manté els valors empresarials. Actuant en el dia a dia de l'empresa, "els propietaris estan molt a sobre dels nous desenvolupaments", que es testegen al laboratori de proves de Montmeló, on també arriben sempre noves varietats de patata per verificar si són òptimes per fabricar el producte.

"Un producte senzill, potser, però que requereix molta cura, perquè a les bosses el consumidor no trobi ni una patata trencada, ni una patata negra, sigui un producte uniforme, amb el gruix adequat per al cruixent i, en el nostre cas, amb la incorporació d'ingredients de l'alta cuina -tòfona, caviar, paté, pernil ibèric, formatge curat, pebre de la vera o vi escumós". Això ho agraeixen arreu del món, amb les xips de tòfona especialment, però els asiàtics, per exemple, són més de caviar; i a Europa, l'oli d'oliva verge fa les delícies dels consumidors més exigents.

El fabricant de les patates fregides Torres té el centre de producció a Montmeló. / Foto: Carlos Baglietto