La direcció d'Amazon ha plantejat als sindicats l'acomiadament de 978 treballadors de les oficines corporatives de Barcelona. Aquest nombre equival al 80% dels empleats que es veuran afectats per l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) que vol aplicar a la plantilla de les seus corporatives de Barcelona i Madrid, que va xifrar en 1.200 persones. La concreció de la mesura s'ha comunicat als representants dels treballadors aquest dilluns durant la primera reunió per a les negociacions de l'ERO.
La companyia Amazon argumenta "causes tècniques, organitzatives i productives", per fer aquest ajust de la plantilla, segons ha avançat Ser Catalunya i ha confirmat l'ACN. La plantilla afectada per l'ERO no treballa als centres logístics sinó com a teleoperadors d'atenció telefònica i personal TIC als edificis BCN10 i BCN15 d'Amazon, al barri del Poblenou.
En total, Amazon Espanya compta amb un total de 28.000 treballadors. L’expedient s’emmarca en un pla global d’acomiadaments a tot al món, que afectarà al voltant de 14.000 persones i les àrees afectades seran principalment administratives i tecnològiques, ha indicat l'operador logístic.
En el cas concret de Barcelona, l'expedient afectarà el 30% de la plantilla corporativa, segons els sindicats. A les oficines de la capital catalana treballen uns 2.200 teleoperadors i uns 650 treballadors TIC, segons les mateixes fonts. Els empleats del call center atenen sobretot proveïdors, mentre que els treballadors de tecnologies de la informació i la comunicació fan tasques d'informàtica, traducció, fiscalitat, comprovacions d'identitat i gestió de dades.
Des de CCOO, el sindicat majoritari a la taula negociadora, han apuntat que estan "revisant la documentació" de l'ERO i ha assegurat que lluitaran per reduir el nombre d'acomiadaments, recol·locar els treballadors afectats en altres departaments o centres i prioritzar les sortides voluntàries. "A banda, els treballadors que finalment hagin de sortir hauran de tenir una indemnització acord a la situació", ha afegit el responsable de CCOO en el sector de Contact Center a Amazon, Erik Carrión. El sindicat ha vist "bona voluntat" d'acostar posicions amb els dirigents de la multinacional logística. Les dues parts es tornaran a reunir el pròxim dijous 20 de novembre i tenen fins al 17 de desembre -un mes- per negociar i arribar a un acord final.
CCOO considera que “no hi ha justificació econòmica” per acomiadar 1.200 persones, quan precisament aquesta plantilla “ha contribuït decisivament al creixement exponencial de l'empresa”. “S'ha de veure el paper que juga la intel·ligència artificial (IA) en aquesta reestructuració, segons el que ha declarat la mateixa companyia nord-americana amb l'objectiu de reduir costos, a costa de l'ocupació, mentre s'engreixa el compte de beneficis”, van apuntar des del sindicat el dia de l'anunci dels ajustos, a finals del passat mes d'octubre.