L'any 2022 ha afavorit les empreses industrials internacionalitzades que tenen la seva seu a Espanya, amb un augment de les vendes i majoritàriament amb bons resultats i beneficis. En concret, 8 de cada 10 companyies va obtenir una xifra de negocis major que el 2021, amb un augment global del 15,43%, i va tancar l'any passat amb beneficis, segons l'informe de conjuntura de la patronal Amec, que agrupa a 350 empreses exportadores. La bonança econòmica s'ha traduït en la generació de nous llocs de treball, en 6 de cada 10 empreses. No obstant això, el 2022, l'economia va posar fre i amb ella, gairebé tots els sectors industrials. En el cas de la indústria exportadora es reflecteix amb un estancament de la rendibilitat -el rang en què se situa el resultat operatiu sobre les vendes-, que continua sense aixecar-se des de la crisi econòmica generada per la pandèmia, de tal manera que a data d'avui més de dos terços del sector (un 67%) manté rendibilitats iguals o inferiors al 10%. "Un percentatge gens adequat per al sector industrial", ha exposat el director general d'Amec, Joan Tristany. L'advertència és contundent: "cal seguir atents a l'evolució de la rendibilitat empresarial, que de moment es manté similar a la de 2021, perquè si les empreses no generen prou beneficis sobre vendes no hi haurà inversió en I+D, no s'obriran nous mercats a l'exportació, no es generarà ocupació..., en definitiva, es restarà competitivitat", ha argumentat Tristany. Una de les primeres proves es reflecteix en les perspectives laborals per a 2023. Mentre que un 60% de les indústries va ampliar la plantilla el 2022, únicament un terç es planteja fer-ho per a aquest any, un exercici en el qual "la cautela" serà la directriu de la gestió empresarial.

El 2022, pràcticament totes les empreses afirmen haver trobat dificultats significatives per desenvolupar la seva activitat internacional. Les principals dificultats assenyalades són el cost de materials i/o components (58,2%) i la dificultat per trobar-los (46,2%) , així com la inestabilitat i incertesa als mercats (52,7%), reflectint el pes creixent del risc geopolític per a la presa de decisions de les empreses. "Des de 2018 cada vegada han estat més les empreses que han afirmat haver tingut dificultats en la seva activitat internacional. Això explica la necessitat d'apostar per adaptabilitat i anticipació", explica el director general d'Amec, Joan Tristany. Trobar socis comercials, principal dificultat de les empreses fins a 2020, es manté en una posició intermèdia, encara que amb un percentatge (25,3%) superior al de l'any passat (17,5%). Les barreres al comerç són també una dificultat per al 22% de les empreses, la qual cosa reflecteix l'augment del proteccionisme en el context actual.

En relació amb les dades que Amec ha extret de l'anàlisi de la situació del sector exportador el 2022, Tristany ha manifestat que, malgrat l'impacte de la guerra a Ucraïna, el despunti de la inflació i la incertesa econòmica, aquestes empreses van fer un pas endavant per la creixent estrebada de la demanda exterior, que es va traduir en un 14,72% d'increment conjunt. De fet, la propensió exportadora -percentatge d'exportacions sobre facturació- va créixer fins a una mitja del 57,7%. El gruix de les vendes exteriors es va destinar a França, Estats Units i Portugal, que són, per aquest ordre, els primers mercats per als productes espanyols. A més, Itàlia ha arrabassat la quarta posició del ranquin a Alemanya, que baixa un lloc, i és significatiu l'avanç que manté Mèxic, que en un sol any ha passat de la novena a la setena posició. Això en un context internacional en el qual els països de la resta d'Europa i el Magrib perden pes relatiu i el guanyen els mercats d'Amèrica Llatina que van registrar una alça del 30,8%, el 2022.

L'informe concreta que les expectatives són bones, per tal com el 72% de les empreses d'Amec esperen augmentar les seves exportacions gairebé un 11% al llarg de 2023. I assenyala com alternatives "interessants", els mercats d'Emirats Àrabs, a més de la Xina, que es manté entre els de més interès. Entre els canvis previstos per a 2023: El Regne Unit torna a ser entre les 10 principals destins i s'incorpora Turquia.

Malgrat tot, la indústria ha trobat dificultats en la seva internacionalització. El desenvolupament de la seva activitat ha ensopegat amb uns costos de materials i components més pronunciats, amb certs mercats sumits en la inestabilitat econòmica i amb la falta de subministraments; a més del preu de l'energia o la falta de talent. En aquest últim apartat, el 93,5% de les companyies addueix que té dificultats per trobar professionals especialitzats per "l'elevada escassetat de perfils, concretament joves, i la competència en atreure'ls", amb l'inconvenient que si es vol contractar han de fer front "a expectatives salarials per sobre de la seva escala laboral".

L'obertura de filials a l'exterior continua sent una pràctica habitual per al sector exportador. El 2022, set de les firmes pertanyents a Amec van obrir un total de vuit filials. D'aquesta manera, actualment hi ha 150 empreses d'aquesta patronal que compten amb 637 implantacions a l'exterior, amb una presència important als Estats Units, Mèxic, la Xina i França.

joan tristany amec
El director general d'Amec, Joan Tristany / ACN

Innovació i sostenibilitat

Un altre dels aspectes a tenir en compte a l'hora de valorar el pes del teixit empresarial internacionalitzat és l'activitat d'innovació, principalment per desenvolupar nous productes o en millorar els existents i nous processos de producció, així com els canvis en els mètodes organitzatius. En concret, la inversió en innovació va créixer un 5,11% de forma conjunta i, per a 2023, gairebé la meitat de les empreses esperen mantenir aquests nivells, i l'altra meitat, incrementar-los.

La implantació de mesures de sostenibilitat és una altra de les àrees on es focalitzen els recursos. El 88% de les empreses consultades per a l'informe de conjuntura han fet algun tipus de mesura, entorn de dos objectius: la reutilització i reciclatge i la reducció del consum energètic. Generalment, s'ha treballat en l'optimització de la gestió dels residus i el reciclatge (58,2%), el consum d'energia d'origen renovable (54,4%) i l'increment de l'ús de materials reciclats (49,4%).