Aena invertirà més de 3.000 milions d’euros a l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, però reconeix que no tota la inversió tindrà lloc durant el DORA III, un període comprès entre el 2027 i el 2031. L’ampliació de l’aeroport català i les diferents reformes que la companyia té en els seus plans s’allargaran durant "successius cicles" de manera que arribaran fins i tot al DORA IV, que s’estendrà entre el 2032 i el 2036. Quan es va anunciar l'ampliació, al juny, el termini que es va posar per acabar-la va ser el 2033.

Aquestes inversions es coneixen el dia que la companyia semipública que presideix Maurici Lucena ha anunciat una inversió total de gairebé 13.000 milions a tota la seva xarxa d’aeroports durant el DORA III, cosa que suposa gairebé triplicar la inversió del DORA II, l’actual. Els DORA són els Documents de Regulació Aeroportuària, on Aena recull els seus plans d’inversió.

En concret, les actuacions que durà a terme l'empresa que presideix Maurici Lucena contemplen la reconfiguració de les terminals T1 i T2, amb actuacions de millora en aquesta última, i als seus aparcaments associats. Així com actuacions en la pista 06R/24L, sortida ràpida en la pista 02/20, ampliació de la pista i satèl·lit.

El mes de juny passat, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ja va avançar que l'aeroport del Prat ampliarà 500 metres la pista a la mar, sent aquest l'allargament "mínim necessari per a garantir els vols intercontinentals amb fuselatge ample i amb la mínima incidència possible en els espais d'interès natural".

No obstant això, aquest dijous Aenarecorda que en el període 2027-2031, s'ha d'aprovar el Pla Director que habilitarà l'ampliació de la pista i el satèl·lit associat a la nova operativa. En aquest DORA III, s'emprendran aquests dos projectes, així com l'adquisició dels terrenys necessaris i les mesures compensatòries associades, destaca la companyia. És un procés llarg, que inclou tràmits davant de la Comissió Europea, per la qual cosa el gruix d'aquestes inversions s'emprendrà en el següent període regulatori.

Objectiu: recuperar la capacitat

Maurici Lucena ha reconegut en una presentació aquest dijous a Alacant que els aeroports de la seva xarxa comencen a estar "atapeïts". I en aquest context ha presentat una inversió de 12.888 milions d'euros per a ampliar-los i millorar la qualitat dels passatgers. Al Prat, que va superar els 27 milions de passatgers en els primers sis mesos de 2025, un rècord històric, l'objectiu de l'ampliació és recuperar la capacitat operativa de l'aeroport, que preveu 90 operacions per hora, quan en l'actualitat l'aeroport només permet aconseguir 80 operacions, i fer-ho respectant les emissions. 

L'allargament de la pista de la mar ha de permetre, segons el projecte presentat pels  experts, reduir la contaminació acústica perquè cap població tingui un major impacte, amb més soroll. Això hauria d'aconseguir-se en permetre disposar d'una pista més llarga en la qual els avions enlairin abans, i facin la maniobra de gir abans una vegada en l'aire. 
A més, a diferència de la proposta inicial, el projecte final no envaeix tot l'espai natural de la Ricarda, sinó només una part que representa 80 metres menys de l'anteriorment contemplat. També es redueix l'afectació a la llacuna del Remolar en 60 metres, com es va anunciar a principis d'estiu.

Satisfacció del president Salvador Illa

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha valorat la inversió de gairebé 3.000 milions d'euros per a l'aeroport del Prat com "un gran pas com a país". "Convertir-lo en un hub intercontinental i també en un referent en sostenibilitat és un pas imprescindible per generar prosperitat", ha subratllat el president, que ha destacat que  la inversió prevista per al període 2027-2031, que materialitza l'ampliació del Josep Tarradellas, permetrà disposar "d'un aeroport del segle XXI". Illa tampoc ha oblidat, però, que el pla d'Aena també serà "positiu" per al conjunt del sistema aeroportuari català, perquè també inclou inversions per als aeroports de Girona-Costa Brava, Reus i Sabadell. "Tot el sistema se'n beneficiarà", ha reblat.  

Girona, Sabadell i Reus

Efectivament, Aena ha revelat aquest dijous que a l'aeroport de Girona-Costa Brava és prevista la millora en zona embarcament, una terrassa en el costat aire, l'adequació de zona d'arribades no Schengen i el redisseny de l'aparcament d'autobusos. Així mateix, té prevista l'ampliació de la plataforma. També hi ha una partida d'intermodalitat per contribuir a l'execució de la passarel·la de connexió entre la futura estació d'alta velocitat i el terminal de l'aeroport, agrega la companyia de l'Ibex-35.

Sabadell, la gestora aeroportuària preveu una millora de la urbanització, accessos i escomeses. Un nou accés nord, millora del talús de la zona aquest, ampliació de la plataforma i un simulador de foc.

A l'aeroport de Reus, preveu construir una nova zona de control de passaports d'arribades, remodelar vials d'accés, millorar el confort a la zona d'embarcament i la renovació de l'equipament per a l'aparcament.

També, millorar l'operacional amb recrescut de pista i adequació de drenatge, a més de renovació de TWR. I fins i tot preveu un pla fotovoltaic amb una potència total instal·lada de 15 MWp i una potència nominal de 12,5 MW, amb un pressupost total d'instal·lació de 9.400 milions d'euros.