Aena posarà fi al seu contracte amb Viatges El Corte Inglés (VECI) el pròxim mes de juliol. L'empresa que dirigeix Jorge Schoenenberger va ser l'escollida el 2019 per dur a terme la gestió dels viatges corporatius dels directius, mitjançant un contracte públic que durava dos anys. Però la pandèmia ha fet que aquest es prorrogui diverses vegades, l'última a començaments de 2023 durant un període de sis mesos.

De manera que, en tot just dos mesos, l'esmentat contracte vencerà, així, Aena acaba de llançar una nova licitació pública en la qual cerca una agència de viatges que gestioni la "reserva, emissió, canvi, cancel·lació i lliurament dels bitllets de transport, serveis d'allotjament i lloguer de vehicles", que resultin necessaris per als desplaçaments i estades que, per motius professionals, hagi d'efectuar el personal del grup.

El contracte ascendeix a 3,3 milions d'euros, una quantitat molt superior a l'oferta el 2019, any en què VECI va guanyar el contracte per primera vegada (fins aquell moment el tenia Halcón Viatges) i l'hi va adjudicar per 1,21 milions d'euros. Els contractes corporatius són una font d'ingressos molt rellevants per a aquestes companyies, VECI també s'ha adjudicat recentment els de l'Administració General de l'Estat.

L'empresa que dirigeix Maurici Lucena està renovant molts contractes caducats en la pandèmia i altres que vencien aquest 2023. De fet, aquesta mateixa setmana, Aena també ha tret a concurs el servei de seguretat privada dels 46 aeroports i els dos heliports de la seva xarxa a Espanya per un import de 1.500 milions d'euros, es tracta dels contractes més sucosos de l'operador aeroportuari.

Així mateix, la companyia prova de tancar el concurs dels Duty Free, el de les botigues lliure d'impostos, per als aeroports de Barcelona i Madrid. La mateixa Aena va reconèixer fa uns dies que no havia rebut cap oferta, de manera que ara haurà de posar en marxa una nova licitació.

La gestora aeroportuària va posar en marxa a finals de desembre la convocatòria del concurs per adjudicar la gestió de 86 botigues lliures d'impostos repartides entre els seus aeroports per als 12 anys vinents. Aquestes botigues, també conegudes com Duty Free són gestionades per World Duty Free Group (Dufry) des de l'últim concurs, el de 2012, amb el qual es va adjudicar la gestió a 25 aeroports espanyols, gairebé el 100%.

Però Aena vol diversificar i que hi hagi diversos adjudicataris. Es tracta d'un negoci que genera uns ingressos de 18.000 milions d'euros, per la qual cosa a priori Aena esperava resoldre'l ràpid i tenir tancada l'adjudicació el juliol de 2023, perquè les empreses beneficiàries agafessin el relleu de l'empresa actual l'octubre, quan venç el contracte.

Però segons ha explicat, ha rebut ofertes per tots els aeroports, menys pels dos més importants, Madrid i Barcelona, que són el primer i segon per volum de passatgers. Fins que Aena liciti el nou contracte podrà repetir l'operació que ha dut a terme amb Viatges El Corte Inglés, és a dir, prorrogar durant sis mesos el contracte actual (des d'octubre i fins a l'abril de 2024).

Al principi d'any, la companyia semipública també va llançar el seu concurs de rent a car per renovar els contractes que té en marxa a 34 aeroports amb setze empreses de lloguer de vehicles. Es tracta d'un dels concursos més importants per a Aena per volum de negoci, ja que reporta unes vendes de 1.200 milions d'euros anuals als operadors. A més, aquesta línia de negoci és la tercera en volum d'ingressos comercials per a Aena, per darrere de la restauració i les botigues lliures d'impostos.

Quant a la restauració, Aena sí que va aconseguir tancar el concurs dels bars i restaurants de l'aeroport de Madrid-Barajas el mes de març passat. La companyia va treure a concurs la gestió de 55 locals el setembre de l'any passat per 1.500 milions d'euros, ja que molts dels concursos que ja estaven en vigor vencien aquest 2023.