Abertis s'ha convertit en l'única propietària dels túnels del Vallvidrera i del Cadí en comprar la participació de la francesa Crédit Agricole Assurances. No ha informat de l'import de l'operació
En un comunicat, Abertis confirma que ha tancat un acord amb Crédit Agricole Assurances per completar la compra (amb l'adquisició del 49,99% de la societat) de Túnels de Barcelona i Cadí, que explota l'autopista d'accés a Barcelona per Vallvidrera des de Sant Cugat del Vallès (Túnel de Vallvidrera) i la via que permet la comunicació entre les comarques del Berguedà i la Cerdanya (Túnel del Cadí).
Es tracta d'un actiu de 46 quilòmetres, que va generar uns ingressos de 69 milions d'euros el 2024 i que està consolidat i integrat dins del portafoli d'Autopistas, filial d'Abertis.
Túnels de Barcelona i Cadí és la societat concessionària responsable de la conservació i explotació dels túnels de Vallvidrera i del Cadí, així com dels seus accessos. La companyia va iniciar l'explotació el 2013 i gestiona infraestructures estratègiques que faciliten la mobilitat en entorns urbans d'alta densitat i en l'eix clau del Pirineu català, garantint un transport segur, eficient i continu de persones i mercaderies. L'any previst de venciment de la concessió és el 2037.
Amb aquesta nova compra, Abertis augmenta la seva exposició a Catalunya i reforça la seva posició en un mercat estratègic com Espanya, on “segueix apostant pel creixement, aprofitant les oportunitats que es presenten”, segons subratlla en el comunicat. Afegeix que aquesta operació, juntament amb les últimes adquisicions realitzades aquest any, suposa una “nova fita en la consecució de l’estratègia del grup de mantenir una cartera diversificada i equilibrada, amb un mix de divises fortes, i en entorns jurídics estables”.
El setembre passat, el consell d'administració d'Abertis va acordar, amb el vistiplau de la junta general extraordinària d'accionistes, una injecció de 400 milions d'euros en el seu capital per part dels seus principals accionistes, ACS i la italiana Mundys.
Abertis va ingressar 6.072 milions d'euros el 2024, un 9,8% més, pel creixement del trànsit a les seves autopistes, que va augmentar un 1,5% i per l'actualització de tarifes als diferents mercats on opera. La companyia va detallar al març que el 60% de l'ebitda va provenir d'Europa i Amèrica del Nord. França és el seu primer mercat actualment, ja que el 2024 va generar el 34% dels ingressos i també el mateix percentatge del benefici operatiu. Mèxic és el segon país que més va aportar a l'Ebitda, un 14% del total, mentre que Espanya és el tercer, amb un 12%, i el negoci a Nord-amèrica genera ja el 10%.
L'any passat, Abertis va invertir 718 milions d'euros en millores al Brasil (a Florianópolis) i França (implantació de sistema free flow a l'A-13 i A-14), i al projecte Ramales de Mèxic. Abertis va recordar que el mes d'octubre passat el Departament de Transport de Texas va exercir la clàusula de finalització per conveniència inclosa a l'acord de concessió de la SH-288 a canvi d'un pagament compensatori de 1.732 milions de dòlars.