Abanca va tornar a perdre clients el 2022. El banc que presideix Juan Carlos Escotet en té ara menys que en 2014, any en què va començar a créixer a base de fusions i adquisicions. Des d'aleshores ha dut a terme sis operacions corporatives i actualment està tancant la setena, la compra de TargoBank. Amb totes elles l'entitat ha aconseguit més que duplicar el seu volum de negoci, passant de 57.469 milions més de 100.000 milions, però no corre la mateixa sort amb els clients.

Segons recull la seva memòria anual, Abanca va tancar l'últim exercici amb 2,1 milions de clients i això són gairebé 100.000 menys que l'any anterior. El banc gallec va perdre més clients dels que va captar de manera que va reduir la seva base de clients en un 5% el mateix any que va dur a terme la integració de Novo Banco, que va aportar al grup 260.000 contractes, segons va revelar l'entitat el mes d'octubre passat en una nota, però no ha aconseguit mantenir-los tots.

Les sortides han estat de clients particulars, ja que en autònoms i empreses han crescut. Dels 2,1 milions de clients que té Abanca actualment, el 14,5% són autònoms i empreses (307.000) i el 85,4% són particulars (1,79 milions), detalla el banc. Però el 2021, tenia 2,2 milions de clients i el 14,1% eren empreses, (304.000) mentre que el 85,8% eren particulars (1,88 milions). En concret, l'entitat s'ha deixat pel camí a uns 97.600 clients particulars.

En els processos de fusió els bancs sempre solen perdre clients, ja sigui per duplicitat (pot ser que la mateixa persona tingués un compte en un i un altre banc) o perquè no estan còmodes amb l'operació, ja que sol comportar alguns canvis, per exemple, el tancament d'oficines. CaixaBank, de fet, va perdre mig milió de clients l'any després de tancar la integració de Bankia.

Entre 2014 i 2022 Abanca ha dut a terme sis operacions corporatives, però no per això ha incrementat la seva base de clients. Segons les dades recollides per ON ECONOMIA en té ara menys que el 2014 quan va realitzar la primera operació, la integració del Banc Etcheverría, aquest exercici va assolir els 2,22 milions. Però entre 2013 i 2018 el banc gallec va reduir la seva base de clients per sota dels 2 milions fins que el 2019, segons la seva memòria, va superar els 2,3 milions de clients.

"Durant l'any l'entitat ha aconseguit captar més de 425.000 nous clients, gràcies tant a les incorporacions dels negocis de Deutsche Bank PCB i Banc Caixa Geral com al dinamisme comercial mostrat per l'entitat", van explicar llavors. Es tracta de l'únic any que Abanca va destacar la captació. Tanmateix, entre 2020 i 2022, exercicis en els quals l'entitat ha dut a terme la compra de Bankoa i Novo Banco (el negoci del banc portuguès a Espanya) Abanca ha tornat a perdre clients, com s'ha esmentat al principi, fins als 2,1 milions. Actualment, l'entitat està tancant l'adquisició del seu setè banc, TargoBank, amb el qual espera sumar 150.000 nous clients, segons va explicar el dia que va donar a conèixer l'operació.

Fonts properes a l'empresa expliquen que, de mitja, cada banc perd a l'any un 8% de clients, ja que hi ha baixes naturals per mort a més del moviment natural del mercat. I és que Abanca ha tingut al propi mercat en contra. La banca espanyola és molt competitiva i els productes del banc gallec no han estat els més atractius en els últims anys. De fet, un recent estudi d'ASUFIN (l'Associació d'Usuaris Financers) posava en relleu que Abanca ha estat l'entitat que més ha encarit la hipoteca fixa i variable des de les primeres pujades de tipus d'interès l'any passat.

També hi ha hagut una forta competència en comptes, Abanca continua regalant diners (entre 150 i 300 euros) per accelerar la captació de clients, però els seus requisits són més exigents que els dels competidors, l'entitat regala 300 euros si el client domicilia una nòmina de 1.200 euros o 150 euros si aquesta és de 800 euros, quan Santander o Sabadell es conformen amb una nòmina de 600 euros i també regalen diners, l'entitat catalana fins i tot més que la gallega.

Les polítiques de captació, tanmateix, sí que han funcionat a Santander. El banc va augmentar en 700.000 el nombre de clients a Espanya durant l'any passat. Encara que per davant d'ell va estar BBVA, que va captar més d'un milió de clients durant el passat exercici, com va avançar aquest mitjà.

Abanca engreixa la seva plantilla més d'un 30%

On si ha crescut Abanca és en plantilla. L'entitat té ara un 33% més de treballadors que el 2014, any en què va renovar la seva imatge i es va submergir en els processos de fusions i adquisicions. Així, a tancament de l'exercici assolia els 5.868 fets servir malgrat que en els últims anys ha dut a terme diversos processos de reestructuració.

L'ultimo ERO el va portar a caporal després d'integrar Novo Banco i Bankoa, i ho va pactar per a la sortida de 370 treballadors. De cara a la futura integració de Targobank, el banc que presideix Juan Carlos Escotet s'ha compromès a no realitzar cap ajustament d'ocupació. Targobank compta actualment amb 541 treballadors a Espanya i Abanca confirma de nou que mantindrà als fets servir (descartant així realitzar un ERO) "per donar continuïtat a la seva política de sumar el talent i la professionalitat dels equips incorporats en les diferents integracions".