La xarxa de farmàcies independents Ecoceutics, formada per 150 establiments, ha superat els 200 milions d’euros en facturació, el 2022. Repartides entre Catalunya i les Balears, les botigues de la xarxa han registrat una facturació mitjana anual d’1,3 milions d’euros, però la previsió del grup és que arribin a unes vendes de 3,25 milions, d’aquí a cinc anys. Per aconseguir-ho, la companyia ha desenvolupat un nou model d’establiment, que respon a un concepte de farmàcia: major assortiment de productes, preus baixos tots els dies en parafarmàcia i un compendi de consells de salut que ofereix la marca i els seus farmacèutics. Sota aquest nou model, la companyia ha inaugurat la seva primera farmàcia a Viladecans, amb una ampliació del seu assortiment de 5.583 referències a més d’11.550, i preveu la transformació de més de 20 botigues, aquest 2023. El canvi d’estratègia i la implantació del nou model de venda forma part del pla d’expansió de la companyia després de ser adquirida, el juny de 2022, pel hoding europeu Hygie31, al qual pertany el grup francès de parafarmàcia i articles de salut i benestar Laf Santé, del qual depèn Ecoceutics. Hygie31 compta amb un fons d’inversió històric: Five arrows, al que recentment s’han incorporat Latour Capital y BPI France.

La clau del model de farmàcia que defensa el holding francès Hygie31 és implementar tècniques de retail al sector de les farmàcies, posant en el centre de totes les decisions al client final i eliminar tots els punts de fricció en l’experiència de visita, segons explica en un comunicat. Com a resultat, de mitjana els metres d’exposició es veuran multiplicats per quatre, amb més assortiment de productes, es reduiran els preus de la parafarmàcia com a mesura d’ajuda en l’actual context d’inflació i s’oferiran serveis farmacèutics i sociosanitaris. Les farmàcies comptaran amb passadissos, prestatgeries i preus senyalitzats per tal que els consumidors puguin servir-se ells mateixos. A més, hi haurà personal especialitzat en cadascuna de les categories de productes per augmentar la proximitat dels farmacèutics i convertir-se així en referents sanitaris.

Amb aquesta estratègia i recolzada pel fons d'inversió Five Arrows Principal Investments, la companyia francesa ha aconseguit que les seves sis marques pròpies, 700 farmàcies independents associades, 52 òptiques, 24 botigues de material mèdic i dos portals en línia de parafarmàcia arribar a una facturació de 1.700 milions d'euros el 2021, un 27% més que el 2020.

Valero Pallàs   Francesc Vilà   Hervé Jouves
Valero Pallàs, director general d’Ecoceutics, amb Francesc Vilà, responsable de la farmàcia de Viladecans, i Hervé Jouves /Ecoceutics

Ecoceutics va néixer a Barcelona el 2005, quan un grup de 27 companys de facultat decideixen fer-se socis, fundar una societat limitada i unir-se per desplegar un concepte de farmàcia, desenvolupar serveis i negociar les millors condicions de compra en nom dels membres. La seva evolució ha anat acompanyada de l’aplicació de les noves tecnologies i la digitalització en tots els processos del negoci i el seu propi model de fidelització del client que, amb la gestió de les dades anònimes, pot extreure patrons de consum que facilita a l’establiment en la gestió dels estocs i les comandes.