La proposició de llei del taxi que es va registrar al Parlament de Catalunya al setembre ha posat el sector dels vehicles de transport amb conductor (VTC) en peu de guerra, perquè les restriccions que se li imposen suposen, a la pràctica, la seva expulsió de Barcelona i Catalunya, segons han denunciat aquest dimecres Uber i la patronal del sector, Unauto, en un acte a Foment del Treball.

La llei encara ha de fer camí i no té data d’entrada en vigor, però la limitació de temps d’espera després de la contractació i àmbit d’actuació –preveu les VTC només en l’àmbit interurbà–, entre altres mesures que preveu la norma, eliminarà aquests 3.000 vehicles, cosa que suposarà la desaparició de 6.000 llocs de treball a Catalunya i pèrdues econòmiques, ha explicat Uber.

Lola Vilas, directora general d’Uber a Espanya, ha xifrat en 72 milions d’euros el que deixaran d’ingressar les arques públiques en contribucions socials i impostos, més 55 milions que hauran de gastar en prestacions d’atur. També calculen que les empreses de subministraments deixaran de facturar 60 milions d’euros.

Vilas ha explicat l’aposta d’Uber per Barcelona, però admet que ho tenen difícil: “Volen prohibir les VTC a l’àrea metropolitana de Barcelona, on estan el 90%. Volen incrementar el temps mínim d’espera, i posa unes restriccions a la plataforma, que ens farà molt difícil actuar. El mateix Tito Álvarez reconeix públicament que l’objectiu de la llei és eliminar un sector, i saben que els tribunals l’acabaran tombant”.

Tot seguit, ha relatat qui hi surt pendent. A més dels empresaris de les VTC, ha denunciat que “l’usuari hi perd en temps d’espera i preus més alts”, que també “impacta en la marca Barcelona”, que “seria un fre a l’electrificació que lideren les VTC” i que fins i tot els taxistes hi perdran, perquè “no podran donar cobertura a la demanda”.

José Manuel Berzal, responsable d’Unauto a Catalunya, ha denunciat que “no s’està escoltant els ciutadans, que seran els principals perjudicats”. La patronal de les VTC ha iniciat la campanya Què està passant?, posant cartells als reposacaps dels vehicles per denunciar que no s’està escoltant els usuaris i que en seran els grans perjudicats, i “perquè sàpiguen que el Govern i cinc partits s’estan sotmetent a Tito Álvarez, que només representa el 10% del sector del taxi”.

L’objectiu de la campanya és “donar la paraula als usuaris”, que gràcies a aquesta podran enviar missatges, via correu electrònic, directament al president de la Generalitat, Salvador Illa, perquè freni la llei, per “la maldat que comporta”. “Volem tenir llibertat per poder treballar, no perdre el nostre lloc de treball, que  les empreses segueixin invertint i que les plataformes puguem seguir funcionant. No volem passar a altres mesures que no ens agradaria fer, però si les hem de fer, les farem”, ha conclòs Berzal, com recórrer als tribunals

Una llei contrària al TJUE i la Constitució

El sector ha encarregat un informe jurídic sobre una llei que estan segurs que va en contra de la justícia de la Unió Europea i de la Constitució espanyola, i que han presentat els seus autors, José Esteve i Marc Tarrés, que són, respectivament, catedràtic de dret administratiu i professor titular de dret administratiu de la UB.

El primer dubte que han expressat és per què s’ha tramitat com una proposició de llei, cosa que solen fer els partits de l’oposició, i no un projecte de llei, ja que el partit del Govern, el PSC, és qui n’ha liderat l’elaboració, malgrat que a la foto també hi apareixen ERC, Junts, els Comuns i la CUP. “La proposició de llei obvia una sèrie de tràmits que haurien estat preceptius en un projecte de llei. Informació i audiència pública, que implica escoltar tots els sectors; necessita una memòria normativa i d’impacte econòmic, que no tenim, etc.”

També veuen clar que va en contra de la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, del juny del 2023, que feia referència precisament a la denúncia de dues empreses de VTC de Barcelona. El TJUE considerava que la limitació d’una VTC per cada 30 taxis no tenia sentit i que el taxi no és un servei d’interès econòmic general, cosa que “va desmuntar el marc jurídic català”. Malgrat això, ara “s’està intentant reimplantar el mateix model amb unes altres bases”.

“La llei construeix una realitat paral·lela. Diu que els taxis ofereixen un servei públic i els VTC no, i no és així. Només tenen obligacions de servei públic els serveix d’interès econòmic general, i el taxi no ho és. La contradicció absoluta arriba en el moment en el qual preveu l’atorgament de llicències a vehicles VTC en els casos en els quals la demanda no fos coberta pel taxi, que és un supòsit en el qual sí que hauria d’actuar un servei públic”, opinen els dos professors de la UB. Per tot plegat, denuncien que “s’està establint un monopoli del taxi, perquè, si vol, pot arribar on vulgui, però si hi ha espais on no vol, llavors pot intervenir la VTC”.

Els autors de l’informe han recordat que això pot tenir responsabilitats patrimonials públiques, ja que si la justícia espanyola o europea acaba anul·lant la llei, s’hauran de pagar indemnitzacions.