Uber dobla la seva aposta per Barcelona amb un nou servei, ja present en 120 ciutats de tot el món. Uber Green s'implementa aquesta setmana a la capital catalana amb 100 cotxes elèctrics, dels quals 30 seran Cupra Tavascan, gràcies a un acord amb la marca de Seat. Però l'horitzó pot ennuvolar-se molt per a Uber quan el Govern aprovi la nova llei del taxi, que posa en perill 6.000 llocs de treball, segons les xifres de l'aplicació de mobilitat.

El Govern ultima l'aprovació d'una anomenada "llei del taxi", que limita el nombre de vehicles de transport públic amb conductor i, en cas de créixer, seria sempre a través de taxis, no de VTC. Encara no es coneix el redactat definitiu, però es parla que podria fins i tot reduir la xifra de VTC a Barcelona, que actualment és de 3.700, o expulsar-los mitjançant posar limitacions en la mida i en el temps d'espera per demanar un VTC, que podria arribar a ser de sis hores.

"Som aquí per quedar-nos", ha dit Felipe Fernández Aramburu, director general d'Uber a Espanya i Portugal, aquest dimarts, però ha lamentat que "l'historial de Barcelona en tema de regulació no és positiu, seria la quarta regulació en els últims anys", i sempre per restringir més l'espai a les VTC. En cas que es compleixin els vaticinis més pessimistes, ha alertat que el sector perdria 330 milions d'inversió, perquè cap empresa apostaria per un mercat a la baixa, i estarien en joc 6.000 llocs de treball.

"Anem 10 anys endarrerits. Hi ha temes que parlàvem fa 5 o 6 anys a països de Llatinoamèrica i que aquí encara no es parlen", ha lamentat Fernández Aramburu, que no entén per què la regulació sempre és restrictiva a Barcelona i Catalunya, al contrari del que passa a la gran majoria de ciutats del món. A més, ha criticat que no s'ha escoltat al sector en la redacció de la llei, malgrat que estan en contacte tant amb el Govern com amb altres partits.

Aquestes polítiques tenen conseqüències, com que el temps d'espera per un taxi a Barcelona és de 9 minuts, el doble de Madrid i de la gran majoria de grans ciutats del món. En cas de reduir les VTC, aquest temps podria duplicar-se, segons el màxim directiu d'Uber a la península. "La nostra opció és fomentar un marc jurídic estable. Anar més cap a una regulació que cap a una restricció", ha afegit.

Uber creix a Barcelona i té ja 2.000 taxistes

Malgrat tot, Uber està creixent a Barcelona. Actualment, gestiona 150.000 viatges al mes a Barcelona, i el nombre de persones que obre l'aplicació a la capital catalana va créixer un 80% el 2024, fins als 17 milions. A més de VTC, l'aplicació també permet demanar taxis, segment que està creixent molt. Uber ja té 2.000 taxis disponibles a l'app, dels quals 500 s'han afegit en els darrers mesos. "Els taxistes ens diuen que han duplicat ingressos amb nosaltres, respecte a treballar només a mà alçada", ha assegurat Fernández Aramburu.

Barcelona és la quarta ciutat d'Espanya a la qual arriba Uber Green, servei exclusiu amb cotxes elèctrics. Va arribar a Madrid el 2022 i després ho va fer a Màlaga i Múrcia. La capital catalana era el pas lògic perquè "és una ciutat on la gent busca opcions de mobilitat". Arriben de la mà de Cupra, amb 30 Tavascan, als que s'afegiran uns altres 70 elèctrics de flotes ja existents, en les properes setmanes. Green s'afegeix a altres productes d'Uber a la ciutat, com Uber X, Black, Comfort, Pet i Taxi.