Taronges, les pomes golden i les cebes són els tres aliments que més van pujar de preu al maig. Segons les dades de l'evolució dels preus de l'estudi realitzat per Facua-Consumidores, aquests tres productes han estat els més afectats per la rebaixa de l'IVA i que més han pujat de preu als grans supermercats al maig. En concret, la malla de taronges ha experimentat de mitjana un increment de preu del 18,3%, protagonitzant la pujada més gran al supermercat Dia, on ha passat de 3,99 euros l'abril a 5,99 euros el maig (un 50,1% més).

Per la seva part, el quilo de pomes golden s'han encarit de mitjana un 6,4% en les últimes setmanes. La pujada més acusada es va donar a Hipercor, amb un 24% d'increment (de 2,25 euros a 2,79 euros), mentre que les cebes costen al maig una mitja de 5,7% més que fa un mes, registrant l'alça més gran a Alcampo, on l'encariment ha estat del 43,4% (d'1,29 a 1,85 euros). L'informe mostra que al maig també s'ha elevat el preu del quilo de llimones (+2,1%), el bric de llet sencera (0,6%) i el quilo d'arròs rodó (0,1%).

Quins són els productes que més baixen de preu?

Entre els aliments que costen de mitjana aquest mes menys que a l'abril figuren la dotzena d'ous (-0,1%), les llenties pardina (-0,7%), l'oli de gira-sol (-1,3%), la farina de blat (-1,8%), el paquet de macarrons (-2,4%) el litre d'oli d'oliva (-3,6%), el quilo de pastanagues (-3,7%), el raïm blanc sense llavors (-6,6%), els enciams iceberg (-7,6%), les malles de patates de cinc quilos (-9,4%) i els xampinyons laminats (-10,1%).

D'altra banda, les llimones són l'aliment que més ha augmentat de preu l'últim any (un 44% de mitjana). On més s'ha encarit el quilo d'aquest producte entre maig de 2024 i maig de 2025 va ser a Aldi, on va passar d'1,15 a 2,29 euros (un 99,1% més). Les peres conferència, per la seva part, costen actualment un 22% més que fa un any, mentre que l'encariment de la dotzena d'ous va ser del 20,3% en aquest mateix període.

També han registrat un augment de preu significatiu els alls (un 19,1%), la malla de taronges (18,2%), les pomes golden (16,7%), el quilo de cebes (13,5%), l'oli de gira-sol (un 11,7%), el raïm blanc sense llavors (4,6%), el quilo de llenties pardina (4,2%) el quilo d'arròs rodó (3,2%), el bric de llet sencera (3%) i la farina de blat (1,5%).

El preu de l'oli d'oliva, a la baixa

Dels productes analitzats, el litre d'oli d'oliva és el producte que més ha baixat de preu l'últim any, ja que cau de mitjana un 42%. Per la seva part, els enciams iceberg acumulen una baixada del 7% en els últims 12 mesos, mentre que també costen menys que fa un any les pastanagues (-5,4%), els xampinyons laminats (-1,4%) el paquet de macarrons (-1,2%) o la malla de patates de cinc quilos (-0,4%).