Catalunya exporta a Israel més del doble del que importa. L'any passat, les exportacions van ser de 593,79 milions d'euros, el doble que els 254,7 milions d'importacions, informa l'Agència Catalana de Notícies. Són xifres d'exportació gairebé idèntiques a l'any anterior, quan van ser de 594 milions, però inferiors al seu màxim, que va arribar l'any anterior, el 2022, amb 698 milions d'euros ingressats per exportacions al país que ara bombardeja Gaza. Les importacions van créixer lleument des dels 230 milions. L'oficina d'Acció a Tel-Aviv, que el Govern ha anunciat que tanca de manera immediata, té com a objectiu afavorir la implantació i l'activitat comercial de les empreses catalanes en aquest país en conflicte. 

Catalunya fa ja més d'una dècada, des de l'any 2010, que exporta molt més del que importa, ja que l'activitat comercial de les empreses catalanes allà ha crescut a un ritme molt més elevat que no pas a la inversa. Així, el 2010 les exportacions eren de 230 milions i des del 2015 han sigut de més de 400 milions, mentre que les importacions ja eren de 191 milions l'any 2010 i mai no han aconseguit arribar als 300 milions. L'any 2022 també va ser el moment de més activitat comercial de les empreses israelianes a Catalunya, amb 271,8 milions. 

 

 

Les exportacions de l'any passat van ser un 40% superiors a les de 2015, any en el qual es va obrir l'oficina d'Acció a Tel-Aviv que ara es tancarà. L'aleshores consellera delegada d'Acció, Núria Betriu, va dir que "Israel és una de les potències internacionals en els camps de la innovació i l'emprenedoria, amb una elevada despesa privada en recerca". Els 848,5 milions d'intercanvi comercial de l'any passat van suposar un creixement del 2,7% respecte al 22023, l’any de l’inici de la Guerra de Gaza, que es va saldar amb un descens del 14% dels intercanvis comercials entre ambdós països.

A principis de segle, les exportacions catalanes a Israel eren també força superiors a les importacions (244,51 milions per 151,8 l'any 2000), però aquesta tendència es va revertir entre els anys 2003 i 2008, per després passar un parell d'anys en equilibri fins a arribar a la situació actual de clar superàvit comercial per a Catalunya. 

 

 

Les semimanufactures són el sector amb més pes de l'intercanvi comercial entre els dos països, amb un 41% del negoci, per sobre de l'automòbil, que representa un 17,9%, i de la maquinària, molt a prop amb el 17,9%. El sector semimanufacturer lidera tant exportacions (242 milions) com importacions (108 milions), de forma que arriba a un total de 350 milions que impulsa el seu domini entre els intercanvis comercials. 

Més enllà dels citats, les manufactures representen un 8% de l'intercanvi, mentre que alimentació, begudes i tabac un 7,5%, els productes energètics un 5,1% i la resta de productes sumen menys d'un 3%. 

Caiguda d’un 8% del negoci amb el conjunt de l’Estat

Mentre que a Catalunya el volum de negoci va pujar un 2,7% l'any passat respecte al 2023 —però han caigut un 12,5% en comparació amb el 2022—, les relacions comercials entre Israel i l’estat espanyol s’han ressentit els últims dos anys, amb caigudes d’un 8,7% del volum de negoci l’any 2024 respecte al 2023 i d’un 10% entre aquest i 2022.

L’any passat, la suma d’exportacions i importacions entre ambdós estats va ascendir als 2.628 milions d’euros (906 en importacions, 1.722 en exportacions), per sota dels 2.879 milions de l’any anterior, i encara més lluny dels 3.213 milions que consten l’any 2022, d’altra banda, el més alt de l’última dècada. Si es mira més enrere del 2022, però, les xifres actuals tant d’exportacions com d’importacions estan per sobre.

Amb aquestes xifres, un de cada tres euros del negoci entre l’Estat i Israel prové o arriba a Catalunya, ja que la comunitat suma el 32,3% del conjunt de les exportacions i importacions l’any 2024.