El sector de l'automòbil continua oferint estadístiques que aclareixen que l'acabat de finalitzar exercici no va ser el més pròsper per a la indústria. L'automoció espanyola, incloent els fabricants d'automòbils, motocicletes i components, va tancar els primers 11 mesos de l'anterior exercici amb un superàvit comercial de 5.428 milions d'euros. Malgrat que es tracta d'una xifra positiva, doncs evidència que el sector continua funcionant a un bon ritme, el superàvit comercial ha cedit més d'un 30% respecte al mateix període el 2021.
En els primers onze mesos de fa dos anys, el superàvit comercial del sector de l'automoció va assolir els 7.809 milions d'euros. Fonts del sector expliquen a Europa Press que la reducció de l'any passat es justifica per la comparativa dels bons registres de 2021, amb un fort pes de les exportacions, mentre que el 2022 van tenir més rellevància les importacions.
Les importacions van créixer un 18%
Així, el conjunt del sector automobilístic espanyol va exportar béns per import de 40.665 milions d'euros fins al novembre, la qual cosa representa un increment del 8%. Per la seva part, les importacions es van disparar un 18% en el període, fins als 35.237 milions d'euros.
La indústria espanyola d'automòbils i motocicletes va finalitzar els onze primers mesos de l'anterior exercici amb el superàvit comercial en 12.322 milions d'euros, un 12,7% de contracció respecte als 14.124 milions d'euros dels onze primers mesos de 2021.
Entre gener i novembre de l'anterior curs, els fabricants espanyols de components per a vehicles es van anotar un dèficit comercial per import de 6.894 milions d'euros, la qual cosa suposa un ascens interanual del 9,1%.
La conjuntura econòmica és complexa
Aquestes dades tornen evidencien que, ni el passat exercici ni els primers compassos del nou curs, no seran pròspers per a un sector que s'ha vist llastat per diversos factors macroeconòmics. El sector de l'automòbil s'ha vist minvat per les aturades a les cadenes de subministraments.
El 2022 va ser un curs marcat per la no-arribada dels components. A més que el sector es va moure en un context marcat per la volatilitat, la incertesa econòmica i, per descomptat, l'alça dels costos. La inflació ha calat de ple sobre la indústria automobilística, la qual ha notat com l'enduriment monetari minvava la seva dinàmica comercial.
Hi ha optimisme al sector
Malgrat que el nou exercici ha començat amb una conjuntura econòmica complexa, el món de l'automoció és optimista en aquest 2023. ON Economia va informar sobre la previsió del mercat a Espanya ofert per la consultora MSI Iberia. Les dades de l'últim informe indiquen que, durant el present curs, es matricularan fins i tot un 17% més de cotxes que el 2022. Malgrat que les perspectives són positives, es pot destacar que venim d'un any difícil per al sector de l'automoció a Espanya.
El sector va registrar una caiguda de vendes. La patronal espanyola Faconauto es va fixar arribar a les 830.000 vendes durant 2022, i es van quedar a unes 17.000 unitats venudes d'aconseguir-ho. Ara, amb l'inici del nou curs, el sector preveu elevar les vendes des de les 813.686 unitats lliuraments el 2022 fins als 952.956 vehicles venuts el 2023. Aquest augment de 139.000 automòbils supera, fins i tot, les previsions del sector que s'han marcat la xifra final en els 900.000 amb la por constant dels obstacles sobtats que apareixen.
Sigui com fos, les estadístiques publicades entorn del sector de l'automòbil i relatives a 2022, continuen mostrant que l'anterior exercici no va ser tan positiu per a la indústria. La caiguda del superàvit comercial és una altra mostra de la retrotracció viscuda pels fabricants, la qual respon a un context econòmic complex.