Els sindicats del metall han convocat dos dies més de vaga al desembre vinent per pressionar pel seu conveni. En l’anterior aturada, a finals de novembre, van tallar accessos a l’àrea metropolitana de Barcelona, fet que va provocar llargues cues de vehicles en determinats punts de la xarxa viària.
CCOO i UGT han registrat aquest dijous en el Departament d’Empresa de la Generalitat una nova convocatòria de vaga al sector del metall de la província de Barcelona per als dimecres 3 i 10 de desembre.
En un comunicat, aquests dos sindicats argumenten que la Unió Patronal Metal·lúrgica (UPM) ha “bloquejat” les negociacions del conveni. Indiquen que, en la reunió que han mantingut aquest dijous, “la patronal UPM ha tornat a demostrar la manca de voluntat per arribar a un acord. Segueix enrocada en la compensació i absorció dels increments salarials, i pretén condicionar tota la negociació a l’acceptació d’aquesta proposta”. CCOO i UGT mantenen que la proposta de la patronal és “inassumible” i que “la seva intransigència aboca el sector al conflicte”.
Els sindicats anuncien que seguiran mobilitzant-se en defensa de les “condicions laborals i els drets dels 200.000 treballadors” del sector. De moment, han convocat una nova vaga per dos dimecres consecutius del desembre vinent.
El principal conflicte entre patronal i sindicats és per motius salarials. La UPM proposa augmentar els sous un 3% aquest any, un 2,75% el 2026 i un 2,5% el 2027. En canvi, els sindicats reclamen un augment del 3,9% per enguany, del 3,6% pel 2026 i del 3,5% el 2027.
En un comunicat del 29 d’octubre, que va coincidir amb l’anterior jornada de vaga, la UPM també va proposar passar d’una jornada anual actual de 1750 hores a 1742 hores (8 hores menys) per l’any 2027, amb manteniment del permís de lliure disposició de 8 hores.
Caos viari
Aquell 29 d’octubre, Barcelona va viure una jornada de caos viari, amb llargues cues de vehicles aturats a la carretera. Els vaguistes van tallar la C-32 i la B-20 a Cornellà de Llobregat, si bé abans de les 09.00 hores han permès que es restablís la circulació en sentit Llobregat. També van tallar momentàniament la Ronda Litoral a l’alçada de Mercabarna, així com accessos a polígons del Baix Llobregat i el Vallès Oriental i Occidental. També hi va haver afectacions a la C-55 a Manresa i a la BV-4511 a Santpedor, segons informacions recollides per l’ACN.
Segons els sindicats, aquella jornada de vaga va ser seguida a les plantes d’Ebro, Ficosa i en proveïdors de Seat. Dues línies de producció de la planta de Seat, a Martorell, van interrompre puntualment l’activitat per la manca de subministraments. Això va afectar especialment a la línia 2, precisament on es produeixen dos dels models més rendibles i amb més projecció internacional del grup: el Cupra León i el Cupra Formentor.