Els treballadors del metall en vaga han tallat aquest dimecres alguns dels principals accessos a Barcelona, com les Rondes, fet que ha provocat llargues cues de vehicles. Protesten pel que qualifiquen de “trencament” de les negociacions amb la patronal per conveni.
Segons els sindicats, la vaga té seguiment a les plantes d’Ebro, Ficosa i en proveïdors de Seat. Tanmateix, Seat ha indicat que les seves plantilles treballen amb normalitat i no han informat d’afectacions pel que fa als proveïdors.
El president de la Unió Patronal Metal·lúrgica (UPM), Jaume Roura, ha afirmat que, “malgrat els esforços i propostes de la UPM no s’ha pogut arribar a cap acord amb els sindicats”. Ha assegurat que “estem decebuts per les imprecisions i la manca a la veritat dels sindicats” en els missatges que “estan donant als treballadors i a l’opinió pública”. “Els sindicats ens han abocat al conflicte amb una vaga que no és solució per ningú, tot el contrari, perquè provoca perjudicis innecessaris per als treballadors i les empreses”. Tanmateix, ha deixat la pota oberta a la negociació. Ha indicat que “la paraula negociació és una definició clara per totes les parts per arribar a acords”.
El principal conflicte entre patronal i sindicats és per motius salarials. La UPM proposa augmentar els sous un 3% aquest any, un 2,75% el 2026 i un 2,5% el 2027. En canvi, els sindicats reclamen un augment del 3,9% per enguany, del 3,6% pel 2026 i del 3,5% el 2027.
En un comunicat aquest dimecres, la Unió Patronal Metal·lúrgica “agraeix” la mediació del Departament de Treball i argumenta que han proposat “noves millores” de les condicions de treball, que se sumen a les proposades dilluns passat, que entenen que haurien de servir per desconvocar la vaga. Però els sindicats les han rebutjat.
Aquestes són les últimes propostes de la UPM:
• Jornada / Passar d’una jornada anual el 2025 de 1750 hores a 1742 hores (8 hores menys) per l’any 2027, amb manteniment del permís de lliure disposició de 8 hores.
• Salarial / Increments del 3% per a l'any 2025, el 3% per a l'any 2026 i per a l'any 2027 del 2,75%. A això s'afegiria la clàusula de garantia salarial, que ja figura en l'actual conveni col·lectiu.
Els sindicats consideren “intransigència” l'actitud de la UPM. CCOO i UGT-FICA han cridat els 200.000 treballadors que integren el sector a aturar-se aquest 29 i 30 d'octubre en demanda d'un conveni "digne", que contempli un increment de les remuneracions i avenços en drets laborals.
Aquest dimecres pel matí, han tallat la C-32 i la B-20 a Cornellà de Llobregat, si bé abans de les 09.00 hores han permès que es restablís la circulació en sentit Llobregat. També han tallat momentàniament la Ronda Litoral a l’alçada de Mercabarna, així com accessos a polígons del Baix Llobregat i el Vallès Oriental i Occidental. També hi ha hagut afectacions a la C-55 a Manresa i a la BV-4511 a Santpedor, segons informacions recollides per l’ACN.