Les grans infraestructures de transport, com aeroports i ports tenen un valor incalculable si s'analitza l'impacte que juguen en les economies on s'ubiquen. No obstant això, com que tot és mesurable, aquestes infraestructures tenen un hipotètic preu en el mercat immobiliari, segons la Direcció General del Cadastre, dependent del Ministeri d'Hisenda, tot i que, òbviament, no estan en venda i si ho estiguessin (com ha passat amb els aeroports britànics i d'altres països) el seu cost seria molt superior.
El Cadastre n'ha valorat el valor en funció de tres principis: la ubicació de la infraestructura, els metres quadrats que ocupa i les edificacions (unitats, segons la terminologia del Cadastre) que alberga. Amb aquests principis, el 2025, de les tres infraestructures més cares, dues són a Catalunya, concretament a Barcelona. I, quant costen des del punt de vista immobiliari?
Aeroport de Madrid-Barajas. L'aeròdrom Adolfo Suárez té un valor immobiliari de 5.865 milions d'euros i 300 “unitats” en el present any. Està construït sobre quatre termes municipals: Madrid, al districte de Barajas, que a principis del segle passat era un municipi independent, on s'ubica la major part de la infraestructura, amb 273 unitats amb un valor total de 4.515 milions d'euros. Per valor, el segon municipi és Alcobendas, amb 21 unitats i un valor cadastral de 850.000 euros; el tercer, San Sebastián de los Reyes, amb 4 unitats i 491.000 euros. A Paracuellos del Jarama hi ha dues unitats, tot i que té un valor zero.
L'aeroport madrileny s'ha depreciat enguany en comparació amb l'anterior, en concret ha perdut 1,7 milions d'euros. Enguany, algunes unitats han passat al municipi de Madrid, tot i que en conjunt continua amb 300. No obstant això, respecte al 2020 la infraestructura ha augmentat el seu valor en 15,4 milions d'euros i ha guanyat 9 edificis.
Aeroport de Barcelona-el Prat. L'aeroport Josep Tarradellas està valorat en 2.607 milions d'euros i té 210 “unitats”. S'estén per tres termes municipals: el Prat de Llobregat, amb 134 “unitats” i un valor segons el Cadastre de 2.479 milions d'euros. A Viladecans, l'aeroport disposa de 45 unitats, i el seu preu immobiliari és de 86,4 milions d'euros, i a Sant Boi de Llobregat, amb 33 unitats i 41,7 milions d'euros.
Igual que en el cas de Madrid, l'aeroport de Barcelona ha perdut valor, concretament 2 milions d'euros, en referència amb l'any 2024, tot i que també ha reduït en 4 les seves edificacions. En comparació amb el 2020, s'ha revalorat 10,85 milions, malgrat que llavors comptava amb 3 unitats més.
Port de Barcelona. Les instal·lacions marítimes de Barcelona, amb un valor de 1.857 milions d'euros, són les terceres més valorades pel Cadastre i, a diferència de les dues anteriors, ha augmentat el seu preu immobiliari respecte al 2024, tot i que tan sols en 81.200 euros.
El port ocupa bona part de la costa del municipi de Barcelona, amb 139 unitats i un valor de 1.364 milions d'euros, però també s'endinsa al Prat de Llobregat, on disposa de 46 unitats i un valor de 492 milions d'euros. No ha augmentat les seves unitats en comparació amb l'any anterior, tot i que sí, respecte al 2020, en concret en 2 més.
Altres instal·lacions catalanes
Port de Tarragona. Entre les grans infraestructures de transport catalanes, és la tercera amb un valor cadastral més alt, en concret 268,9 milions d'euros enguany i 345 unitats construïdes. Igual que el port de Barcelona, el de Tarragona ha augmentat el seu valor, però encara més que el primer, ja que el Cadastre li dona un preu de 3,3 milions d'euros superior el 2024, en part, per l'augment de les seves unitats construïdes.
El port es reparteix entre els municipis de Tarragona i Vila-seca, tot i que des del punt de vista cadastral, la primera acumula un valor de 268,4 milions d'euros i el segon, 410.000 euros. Malgrat que el 2020 comptava amb menys unitats, el Cadastre li donava un valor superior en 15 milions d'euros en l'actualitat.
Aeroport de Girona-Costa Brava. L'aeròdrom de Girona juga en una lliga inferior, ja que es queda per sota dels 100 milions d'euros. En concret, el seu valor és de 72,2 milions d'euros, que no s'ha modificat en comparació amb l'any anterior ni respecte al 2020. Disposa de 130 unitats edificades, 65 al terme d'Aiguaviva, amb un valor de 14,1 milions d'euros i 65 més a Vilobí d'Onyar, valorat en 58,1 milions d'euros.
Aeroport de Reus. El seu valor enguany és de 51,5 milions d'euros, 32,9 milions en el terme de Reus, amb 7 unitats, i 7 unitats més a Constantí, per un valor de 18,1 euros. El valor no s'ha modificat en l'últim any, tot i que ha augmentat en 2,3 milions d'euros respecte al 2020.
Aeroport de Sabadell. És el quart aeròdrom més gran de Catalunya, valorat en 38,7 milions d'euros i 93 unitats construïdes. El seu valor no s'ha modificat des del 2020.
Hi ha un cinquè aeroport, a Lleida, que depèn de la Generalitat, però el Cadastre li dona un valor zero.