Milers de famílies estan canviant la seva hipoteca de banc per millorar l'interès que paguen pel seu préstec, ja sigui transformant-lo de variable a fix, modificant terminis o amb millors condicions de les que tenien. I ho fan mitjançant la subrogació de creditor, que s'ha disparat en el començament d'aquest any 2026, fins i tot abans de l'esclat de la guerra a l'Iran que ha portat l'euríbor al seu nivell més alt en dos anys i mig. 

L'euríbor feia mesos que estava a l'alça, predient una possible pujada de tipus que ja sembla imminent i el mercat espera per abans de l'estiu. L'índex al qual estan referenciades les hipoteques variables a Espanya va escalar al març al 2,56%, però abans també pujava. De fet, ho va fer en cinc dels últims vuit mesos entre l'agost i el març.

Donat el context, els bancs van començar a apujar el preu de les hipoteques fixes en la recta final de l'any 2025, com també ja han apujat les quotes dels qui tenen hipoteques variables. Cosa que ha portat les llars a buscar refugi en altres entitats per intentar millorar les condicions dels seus préstecs.

Les dades de l'INE ho confirmen, les subrogacions al creditor s'han disparat. El primer mes de l'any, fins i tot abans de l'esclat de la guerra, gairebé 1.500 famílies van decidir canviar la seva hipoteca a un altre banc que els oferís millors preus, cosa que suposa un augment del 77,6% respecte a l'any passat.

Les subrogacions es disparen un 162% del desembre al gener

La xifra creix de manera desmesurada respecte al mes anterior, de fet, es dispara un 162% respecte al desembre. Segons les dades recollides per ON Economia, no es registrava una xifra tan alta de subrogacions al creditor des de fa gairebé dos anys, exactament des del febrer de l'any 2024, quan es van superar les 1.500 operacions.

Percentualment, les subrogacions no experimentaven pujades tan fortes des de l'any 2021, en plena pandèmia, quan la venda d'hipoteques es va desplomar, els préstecs per comprar un habitatge es van abaratir enormement i les famílies van aprofitar per canviar de banc la seva hipoteca. Durant aquell exercici les operacions van pujar més del 200% alguns mesos, en els quals es van registrar fins a 3.000 subrogacions.

La possible pujada de tipus accelera els canvis

El Banc Central Europeu (BCE) va baixar els tipus d'interès vuit vegades entre juny de 2024 i el mateix mes de 2025, deixant el preu del diner en el 2% des del 4,5% d'un any abans, cosa que va provocar que les noves hipoteques s'anessin abaratint i es registressin vendes massives durant l'any passat.

Al llarg del 2025, la venda d'hipoteques va registrar xifres no vistes des de la crisi financera, pels baixos preus dels préstecs, però també per l'encariment del preu del lloguer, que ha animat moltes famílies a comprar un habitatge abans que llogar-lo.

Però en la recta final de l'any 2025, després de quatre reunions consecutives en què el BCE va deixar intacte el preu del diner, els experts van donar per acabat el cicle de baixades de tipus i fins i tot apuntaven ja que el pròxim moviment podria ser una pujada. Cosa que va animar moltes famílies a refinançar els seus préstecs hipotecaris al banc on ja estaven o a canviar de banc.

Així, les novacions (canvi de condicions amb la mateixa entitat financera) van créixer al gener un 24% respecte al mes anterior. I les subrogacions (el mecanisme que permet traslladar una hipoteca d'un banc a un altre) gairebé es van triplicar en registrar aquesta pujada de més del 160% al gener respecte al desembre. 

Els experts consultats per ON Economia no descarten que la xifra de novacions o subrogacions continuï pujant, ja que els hipotecats voldran anticipar-se a pujades de preus i negociar millors condicions ara que encara els preus estan barats, malgrat que s'han encarit en les últimes setmanes. Per a aquest any 2026, els analistes esperen diverses pujades de tipus amb l'objectiu que el BCE pugui controlar la inflació, que ha tornat a repuntar al març per l'esclat de la guerra a l'Iran.