Les empreses que aposten per la innovació tecnològica i científica s’han convertit en actors essencials per respondre als grans reptes del segle XXI. En un context social que reclama solucions més sostenibles, eficients i respectuoses amb la salut i el medi ambient, cada vegada més companyies replantegen els seus models de negoci i impulsen avenços que els permetin anticipar-se al futur.
Aquest és precisament el tema que s’ha abordat en l’onzè FOCUS ON, sota el títol Empreses disruptives: la importància d’innovar per afrontar els reptes i que ha comptat amb la participació de Jorge Soler, senior manager de Government Affairs de Philip Morris Spain, Patricia González, CEO d'A Bordo Lab, Ferran Fillat, cofundador i Chief Medical Officer de Tailor Surgery i Esteve Almirall, professor d'Innovació, IA i smart cities d'ESADE.
En aquesta taula rodona, Patricia González, CEO de la consultora especialitzada en economia blava A Bordo Lab, ha començat explicant que és per a ella la innovació. "És escoltar, entendre les realitats i a partir d'aquí, utilitzar tot allò que tinguem a mà per poder donar respostes que solucionin problemes reals", ha assenyalat. Dit això, ha concretat què fa i com innoven des d'A Bordo Lab. "Som un laboratori d'intel·ligència col·lectiva que, òbviament, utilitza la IA i la resta d'intel·ligències, però sobretot on posem el focus és en les persones i en els diversos talents que tenen les persones", ha aclarit. I ha explicat que estan enfocats en el sector de l'economia blava i que estan dissenyant un nou model d'innovació pels ports i les àrees marítimes. "La idea és que tots aquests espais, els ports i les àrees marítimes, acabin sent laboratoris vius d'innovació", ha indicat.
D'altra banda, Patricia Gonzalez, ha explicat que, per a l'equip d'A Bordo Lab, tant la tecnologia com la innovació són eines i maneres d'aconseguir coses. "La tecnologia és essencial per a nosaltres, creiem en la confluència de les diferents tecnologies i, en funció del moment, n'utilitzem unes o altres". Sobre la forma que tenen d'utilitzar-les, ha comentat que ofereixen formació perquè tothom pugui tenir coneixement de les darreres eines tecnològiques. I ho ha exemplificat relatant una formació que van impartir recentment: "el passat mes de setembre i octubre, vàrem fer un programa d'emprenedoria femenina amb tecnologies digitals avançades a bord d'un veler".

Finalment, conscient que innovar és tot un repte, la CEO d'A Bordo Lab ha parlat de les dificultats que ha trobat en el camí per innovar. "En un sector tan madur com el de l'economia blava, costa fer entendre que hi ha una altra realitat. Has d'anar buscant aliats per poder trencar barreres", ha afirmat.
A aquesta resistència al canvi, li ha sumat un altre obstacle a superar: el finançament. A parer seu, és la gasolina que permet accelerar la innovació. "Hi ha resultats o no hi ha resultats. Fins que no presentes resultats, tot són sopars de duro a ulls del que no vol escoltar. Per tant, has de crear tot aquest ecosistema, has d'arrencar totes aquestes aliances i has de trobar la manera de posar benzina a tot el sistema perquè això comenci a generar aquests resultats", ha conclòs.
Pot veure el debat complet a continuació: