La pandèmia de la covid va retardar el boom mediàtic de la intel·ligència artificial, però abans de l'any 2020, ja hi havia persones que es van organitzar entorn d'ella per preveure el que arribaria poc després. L'Instituto IA, amb seu a Alacant, va néixer l'any 2019 com una organització privada amb la finalitat de divulgar i portar a les empreses els beneficis de la intel·ligència artificial. Per aquest institut han passat més de 500 grans corporacions, pimes i autònoms i va tancar l'exercici del 2023 amb una facturació que ja va arribar al milió d'euros.

En el marc del Talent Arena impulsat per la Mobile World Capital Barcelona i dedicat al talent digital parlem amb Miguel Ángel Román, cofundador de l'Instituto IA, a les portes de la seva ponència des del Mobile: "Fa cinc anys, ja vam veure que la IA tenia molt potencial, però no estava en boca de tots, era una oportunitat perquè les empreses del nostre país poguessin utilitzar aquesta tecnologia i aprofitar-se com a palanca diferenciadora. Recordo que l'any 2019 no se'n parlava i els qui venien eren més curiosos que els agradava aprendre de noves tecnologies, però en cap cas l'onada que suposa ara".

"Un error pot tenir conseqüències letals"

De la IA, amb tan poc temps, sembla que s'ha dit tot i no s'ha dit res a la vegada. Conceptes com 'poden treure llocs de treball', 'és un perill per a la manipulació de la realitat' són aspectes que es repeteixen massa sovint. Però què no s'ha dit o explicat prou bé? "La IA és una tecnologia basada en estadístiques de moltes dades que, de mitjana, es compleixen, però en casos extrems la IA pot fallar estrepitosament i tenir conseqüències letals si deixes que funcioni de forma autònoma. No pot ser usada per substituir professionals", subratlla Román.

Empreses, però també metges o advocats

Malgrat els avisos d'aquest institut, les empreses interessades quan venen també busquen retallar despeses. Aquesta pot ser la intenció, malgrat que Román ho matisa en el cas de la seva institució: "Les empreses ens venen per dir-nos 'a veure com puc ser més eficient o competitiu, no substituir persones'". El poder de les paraules pot canviar el significat de les coses i, precisament, Román acaba donant la descripció més sintetitzada i gràfica possible sobre què és la IA: "Constitueix tota una eina, igual que una calculadora, però de paraules que cal saber utilitzar-la i supervisar-la".

La IA té molts usos com ara poder comptar amb un robot que pugui veure i entendre el seu entorn i, posteriorment, actuar amb conseqüència. Però trobem més exemples en aquesta tecnologia totalment transversal. L'Instituto IA compta amb clients que són periodistes, advocats o metges, a banda de les empreses i el sector industrial. L'onada ara més forta és la dels dissenyadors gràfics que també han sabut entendre l'interès per ella. En el cas d'un advocat "la IA et pot assistir a la creació d'un contracte d'arres i, en comptes de fer-ne 50 en una setmana, en pots fer 10, però el professional ha de ser-hi per evitar errors".

En paral·lel al camp laboral, també hi ha l'entorn social o els usos que es puguin donar en el camp de l'entreteniment. Per això, des de l'Instituto IA també fan formació i tasques de consultoria centrats, de moment, en el mercat espanyol i de parla hispana amb persones procedents de l'Amèrica Llatina o la resta d'Europa.