El projecte de ferrocarril d'alta freqüència del Canadà, que té com a objectiu proporcionar un servei ferroviari millorat i més accessible i donar suport al creixement regional i econòmic a llarg termini, està avançant en la contractació del soci desenvolupador del projecte amb la selecció de tres consorcis que seran convidats a presentar ofertes a través de l'etapa de sol·licitud de propostes (RFP). El govern del Canadà, després d'una sol·licitud de qualificacions, ha inclòs Renfe com una de les tres entitats finals que es convidaran a licitar el projecte. Així queden repartides les tres opcions:

  • Cadence: integrada per CDPQ Infra, SNC-Lavalin, Systra Canada i Keolis Canada.
  • Desenvolupadors de ferrocarrils interurban: integrats per Intercity Development Partners, EllisDon Capital, Kilmer Transportation, First Rail Holdings, Jacobs, Hatch, CIMA+, First Group, RATP Dev Canada i Renfe Operadora, on l'espanyola tindria una gran possibilitat econòmica.
  • QConnexiON Rail Partners: integrada per Fengate, John Laing, Bechtel, WSP Canada i Deutsche Bahn.
@s guilbeault
Ministeri de Transports del Canadà / @s guilbeault

La ministra de Serveis Públics i Adquisicions del Canadà, Helena Jaczek, qualifica que els tres projectes tenen "l'oportunitat de treballar com a proveïdors qualificats per buscar la seva experiència única i perfeccionar encara més molts aspectes d'aquesta iniciativa que connectarà les comunitats canadenques". El govern del Canadà explica que High Frequency Rail és un projecte transformador que promet canviar fonamentalment la manera en què els canadencs viatgen al sud d'Ontario i el Quebec, millorant l'accessibilitat i oferint més flexibilitat de viatge.

Projecte pel 2030

D'aquesta manera, Renfe es converteix en una de les empreses finalistes per optar pel desenvolupament i l'operació de la primera línia d'alta velocitat que es construirà al Canadà partir de l'any 2030. El consorci on es troba Renfe és el que congrega més empreses. Malgrat tot, les tres aliances ara hauran de presentar una primera proposta i el govern canadenc començarà a estudiar al setembre les que passen a l'última fase, el veredicte final de la qual es coneixerà l'estiu del 2024. La iniciativa original no plantejava un model d'alta velocitat, sinó d'Alta Freqüència, que és com s'anomena el projecte, al llarg dels 800 quilòmetres que discorren entre Toronto i el Quebec, actualitzant la línia ja existent i ampliant-ne la capacitat.

Serà d'Alta Velocitat?

El cost inicial pujava a uns 9.000 milions de dòlars canadencs (6.180 milions d'euros), però en cas d'incloure l'alta velocitat, que és el que apunta ara el Govern, la factura es podria disparar. Per exemple, a Espanya, un tram de 120 quilòmetres de l'alta velocitat a Galícia (Pedralba de la Prada a Zamora a Ourense) va costar 3.000 milions d'euros, cosa que extrapolada a 800 quilòmetres serien 20.000 milions d'euros, i se sumaria la compra de trens, el cost de l'energia de tracció. Per iniciar el procés, el govern canadenc ja ha aportat 400 milions de dòlars entre el 2022 i el 2023. A més, el seu objectiu és incloure la població indígena en tot el procés com a part de la seva estratègia de "reconciliació".

El contrast de Renfe a Espanya amb la resta del món

L'expansió de Renfe ja arriba a tres continents: l'europeu, l'asiàtic i l'americà. A tall d'exemple, la companyia acaba d'inaugurar les operacions a França, amb un trajecte ja disponible entre Barcelona i Lió, amb diverses parades en territori gal, i aquesta setmana també inaugurarà l'enllaç entre Madrid i Marsella. Així mateix, ja és present al projecte Haramain, que uneix les ciutats de La Meca i Medina a l'Aràbia Saudita; també als Estats Units amb el Texas Central, per al desenvolupament del primer tren d'alta velocitat dels americans, que unirà les ciutats de Dallas i Houston; a Rail Baltica, que unirà Estònia, Letònia i Lituània a través d'un tren d'alta velocitat a partir del 2027; o el Tren Maya de Mèxic.