L'IVA és un impost que els autònoms cobren directament a l'empresa que factura i es limita a ser un executor d'aquest import que, posteriorment, passarà a l'administració pública. Així doncs, quan percebem aquesta xifra percentual en la factura final, una bona manera d'evitar sorpreses posteriors desagradables, és tenir en compte que aquells diners són ficticis i, com autònoms, no ens corresponen. Una bona opció que els gestors sempre recomanen és restar aquesta xifra final i obrir un compte d'estalvi gratuït on acumular tots aquests diners que, posteriorment, ens reclamaran de cop.

Presenta una sol·licitud inicial

Si aquesta solució ens resulta feixuga i volem ser més pràctics, hem de saber com afrontar les liquidacions trimestrals de l'IVA. D'entrada, les dues grans opcions són: pagar-ho tot de cop o fer-ho de forma ajornada. Aquest ajornament s'acostuma a fer en sis terminis que corresponen a sis pagaments mensuals. Per fer aquest tràmit, d'entrada, s'ha de sol·licitar i si és acceptat, rebrem a través de correu electrònic el que s'anomena com a 'Concessió de l'ajornament o fraccionament de pagament sense garantia'. El document en qüestió és força feixuc i expliquen el detall de totes les qüestions legals, així com els drets que exerceix Hisenda sobre els autònoms. El que és bo fixar-nos és amb el detall de la xifra final a pagar de forma mensual, des del primer fins al sisè, i sumar els interessos que pertoquen a cada termini. Així doncs, és una opció per alleugerir el pagament de cop, però té uns interessis que poden superar els 300 euros totals, depenent del que s'apliqui seguint els criteris interns. Aquests imports, normalment, solen anar al voltant del 4% dels interessos totals, però cada cas és un món.

Interessos i terminis

D'altra banda, hi ha novetats relativament recents. Fins ara, per poder ajornar el pagament, el deute amb Hisenda havia de ser superior a 300 euros i inferior a 30.000 euros i calia estar al corrent de pagament tant amb l'Agència Tributària com amb la Seguretat Social. Tot i això, el Ministeri d'Hisenda ha publicat una ordre per la qual s'eleva el límit exempt d'obligació d'aportar garantia a les sol·licituds d'ajornament o fraccionament de pagaments a 50.000 euros. 

Tingues en compte que l'Administració et pot sol·licitar qualsevol classe de documentació econòmica, depenent de l'import del deute, de la teva naturalesa com a subjecte responsable o del complet que sigui l'expedient, entre altres qüestions. A més, Hisenda estableix que s'haurà de justificar l'existència de dificultats economicofinanceres que t'impedeixin, de manera transitòria, efectuar el pagament del termini establert. Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts a la normativa o no s'acompanya dels documents necessaris, l'òrgan competent per a la tramitació de l'ajornament o fraccionament requerirà el sol·licitant perquè, en un termini de 10 dies comptats a partir del següent al de la notificació del requeriment, esmeni el defecte o aporti els documents amb indicació que, en no atendre el requeriment en el termini assenyalat, es tindrà per no presentada la sol·licitud i s'arxivarà sense cap altre tràmit.

Altres qüestions més concretes són relatives a l'operativa. La via online és la que té més adeptes, però es pot tramitar a través d'Entitats Col·laboradores, les Oficines de l'AEAT, les Oficines de Correus i altres llocs contemplats a l'article 16 de la Llei 39/2015. Si vols tenir més informació, consulta la pàgina específica on es detalla el com a través de l'Agència Tributària Espanyola. Actualment, s'està treballant perquè els autònoms que facturin menys de 85.000 euros anuals deixin d'haver de fer aquest tràmit. De fet, es va tirar endavant una primera reunió el passat mes de setembre entre els diferents actors, però encara haurà d'esperar i sumar una tasca més a fer en el món de la gestió complexa que ha d'assumir l'autònom. El passat 20 d'octubre va tancar-se el termini perquè els autònoms presentessin les declaracions de l'impost sobre el valor afegit (IVA) corresponents al tercer trimestre de l'any.