El sector de l'envàs i embalatge ha elevat la seva xifra de negoci a nivells de rècord històric, a Espanya, després d'un creixement exponencial en els últims anys. Concretament, la indústria de l'envàs i embalatge (packaging) va assolir 40.409 milions d'euros de facturació, el 2022, xifra que equival al 3% del PIB espanyol, i suposa un notable increment des dels 29.750 milions de 2020, de més del 35% en dos anys.

La indústria de l'envàs i embalatge a Espanya està formada per 3.447 empreses, davant les 3.180 de l'exercici de 2020, i genera 118.499 treballadors entre llocs de treball directes i indirectes, 5.000 més que el 2020. El sector del packaging suposa el 5,12% del total de l'ocupació del sector industrial espanyol, que assoleix la xifra de 2,3 milions de treballadors. En termes nacionals, el sector del packaging representa el 0,86% del total de l'ocupació a Espanya. 

Un terç de les empreses (30%) està establert a Catalunya, seguida de València (18%), Madrid (10,31%), Andalusia amb un 9,72% i un fort creixement en els últims anys, i Múrcia (6,3%). Hi ha més de 700 empreses que superen els 250 treballadors, però el gruix (78%) tenen menys de 50 empleats.

En l'àmbit quantitatiu, el sector del plàstic, amb 900 empreses i un 26% del total, té una representació major respecte a la resta de subsectors. Li'n segueixen el paper i cartó, i la fusta amb un 20% cada un. L'especialitat de maquinària d'envàs i embalatge la integren 615 empreses (17,8%) i les empreses dedicades a maquinària d'etiquetatge, codificació i marcatge suposen un 8,7% de les firmes del sector. Finalment, amb 165 empreses i gairebé un 5% del total, es troba el sector dels envasos metàl·lics. Finalment, amb una presència inferior al 2% en nombre d'empreses, trobem els sectors del vidre, suro i d'altres.

Aquesta és la radiografia detallada del sector que s'ha presentat aquest dimecres a Barcelona com a avantsala a la celebració del saló Hispack de Fira de Barcelona, que celebrarà la seva pròxima edició del 7 al 10 de maig al recinte firal de Gran Via. Amb el títol El packaging a Espanya, la potència d'una indústria que aposta per la sostenibilitat, l'informe destaca el context en el qual s'ha registrat aquesta important millora: el marc geopolític i econòmic determinat per les restriccions a determinades matèries primeres, els preus de l'energia, la forta inflació, i els últims canvis normatius per impulsar la contribució del packaging al desenvolupament sostenible. Tant és així, que el sector s'ha mogut en un marc d'ajustament en els marges empresarials per l'increment dels costos de producció i el moment de canvi estratègic cap a la recerca de pràctiques transversals cada vegada més sostenibles.

Aquestes circumstàncies han influït a tot el sector i han estat un revulsiu generalitzat per augmentar la seva competitivitat. Han sortit reforçada, en especial, la indústria de paper i cartó. Arrossegades pel compliment de la nova normativa, s'ha registrat una demanda més gran del mercat d'envasos sostenibles que ha ajudat a incrementar un 24,4% la facturació d'aquestes empreses, que lideren aquesta indústria amb 13.441 milions d'euros, el 33% del total. Li segueixen els fabricants d'envasos de plàstic, la facturació del qual es manté estable entorn dels 9.592 milions d'euros (el 23% del total i reduint dos punts el seu pes al sector respecte de les dades de 2020) i el segment destinat a maquinària d'embalatge que augmenta un 12,32% la seva xifra de negoci i assoleix els 4.629 milions, motivada per l'aposta per la transformació i digitalització d'aquestes empreses.

La resta de les especialitats també van registrar increments notables en el seu volum de negoci: el sector d'etiquetatge, codificació i marcatge va assolir els 3.395 milions d'euros, un 11,6% més; el d'envasos de fusta, 3.292 milions (+24,7%), el d'envasos metàl·lics, 3.259 milions d'euros (+27,9%) i el vidre, 2.478 milions d'euros (+25,7%).

Jordi Bernabeu, president del comitè organitzador d'Hispack 2024
Jordi Bernabeu, president del comitè organitzador d'Hispack 2024

Resposta a la sostenibilitat

L'informe destaca que el sector està preparat per donar resposta a totes les indústries que demanden solucions amb menor impacte ambiental per adaptar-se ràpidament als últims canvis normatius que, entre altres mesures, fomenten el reciclatge i la reutilització en el marc de l'economia circular, apliquen un impost especial sobre envasos de plàstic no reutilitzable o preveuen la creació de nous sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada per a envasos comercials i industrials.

Per això, les empreses continuen innovant tant en materials com en solucions de circularitat, i en aquest sentit, les principals tendències són l'ús de monomateriales, més plàstic reciclat i matèries primeres biodegradables, així com el foment de la reciclabilidad i la reutilització dels envasos i l'aplicació de fórmules d'anàlisi del cicle de vida de cada producte, per tractar d'adequar la solució amb el menor impacte ambiental possible.

La transformació digital també es plasma com un dels grans reptes del sector en el qual estan treballant la majoria de les companyies. En aquesta línia, les empreses del sector de maquinària d'envàs i embalatge inverteixen un 3,7% de la seva facturació en R+D principalment per impulsar la digitalització a fi d'augmentar la sostenibilitat amb equips automatitzats i energèticament més eficients i capaços de treballar amb nous materials. Així, el sector està incorporant i oferint tecnologies de la indústria 4.0 per vincular l'embalatge i els seus processos associats amb tota la cadena de subministrament, informació a temps real de processos de fabricació i logística, traçabilitat del producte o solucions de packaging intel·ligent i connectades.

La innovació, eix d'Hispack 2024

Una mostra de tot això es presentarà en la nova edició d'Hispack 2024. Les empreses participants -780 expositors de 28 països i 1.250 marques- mostraran com els envasos sostenibles busquen minimitzar l'impacte ambiental mitjançant l'ecodisseny enfocat a la reducció dels materials, el reciclatge i la reutilització, així com a través de l'anàlisi del cicle de vida del packaging des de la producció fins a l'eliminació. També, amb un ús més important de materials reciclats o biodegradables, amb el desplegament d'envasos intel·ligents que milloren l'eficiència de la cadena de subministrament, la traçabilitat i l'experiència del consumidor, i amb una renovació dels processos de producció per reduir l'empremta de carboni. En aquest sentit, l'automatització, la robòtica i la intel·ligència artificial s'alien per impulsar la transformació digital i la sostenibilitat del packaging.

En aquest sentit, el president del comitè organitzador d'Hispack 2024, Jordi Bernabeu, subratlla l'augment de l'interès que aquest any ha despertat la fira com a aparador de tendències i solucions davant de la necessitat d'adequar els envasos i embalatges al nou marc legislatiu: "els fabricants i marques principalment d'alimentació, cosmètica i farmàcia, entre altres sectors, demanen, cada vegada més, solucions de packaging sostenible com a resposta a una conscienciació més gran i compromís mediambiental i també per complir amb l'objectiu que fixa la normativa perquè el 2030 tots els envasos siguin reciclables o reutilitzables".