Els líders de la indústria automobilística europea han llançat un seriós avís a la Comissió Europea: la transició cap al vehicle elèctric, tal com està plantejada, és "inviable". En una carta enviada aquest dimecres a la presidenta de l'Executiu comunitari, Ursula von der Leyen, els presidents de l'Associació de Constructors Europeus d'Automòbils (ACEA) i de l'associació de proveïdors Clepa, Ola Källenius (Mercedes-Benz) i Matthias Zink (Schaeffler), respectivament, asseguren que "Europa corre el risc de perdre el rumb en la seva transició automotriu" si no es flexibilitzen els terminis i s'aproven més ajuts.

La missiva argumenta que complir els "rígids objectius de CO2 per a automòbils i furgonetes el 2030 i el 2035 ja no és factible al món actual" i reclama que les polítiques s'ajustin "a les realitats actuals del mercat, geopolítiques i econòmiques." Els directius exposen una doble problemàtica. D'una banda, la falta de condicions favorables a Europa, on sol·liciten "incentius molt més ambiciosos, coherents i a llarg termini" per estimular la demanda. Això inclouria menors costos d'energia per a la recàrrega, subvencions a la compra –també per a vehicles d'empresa i furgonetes– i reduccions fiscals.

Per un altre, van destacar els desafiaments externs, com la "gairebé dependència total d'Àsia" a la cadena de valor de les bateries i els aranzels dels Estats Units, que llasten la competitivitat del sector. "Volem que aquesta transició funcioni, però ens frustra la falta d'un pla polític holístic i pragmàtic. Se'ns demana de transformar amb les mans lligades a l'esquena", han denunciat.

La carta també posa el focus en les encara modestes quotes de mercat dels vehicles elèctrics a Europa: un 15% en turismes, un 9% en furgonetes i només un 3,5% en camions, xifres que, segons el seu parer, demostren que la demanda no s'enlaira al ritme necessari.

Davant d'aquesta situació, Källenius i Zink insten a una revisió del calendari de reducció de CO2 en el transport per carretera per "salvaguardar la competitivitat industrial, la cohesió social i la resiliència estratègica" d'Europa. Tot apunta a la pròxima reunió del 12 de setembre sobre el futur del sector, una cita que els representants de la indústria veuen com l'"última oportunitat de la UE per ajustar les seves polítiques" o, altrament, arriscar-se a posar en perill una de les seves indústries més reeixides i competitives a nivell mundial.

Segons dades de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC), les matriculacions de vehicles electrificats (100% elèctrics i híbrids endollables) van superar l'any passat totes les previsions, assolint una quota de mercat propera al 12%.

Els turismes 100% elèctrics cigars, el nucli dur de la transició, van experimentar un creixement interanual superior al 50%, demostrant que el degoteig s'està convertint en un flux constant. L'impuls ve determinat pels fons Next Generation. El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència espanyol ha destinat una partida milionària als Programes d'Incentius a la Mobilitat Eficient i Sostenible (MOVES), que subvencionen la compra de vehicles nets amb ajuts directes que poden assolir els 7.000 euros per unitat.