L'Agència Tributària ha enviat cartes a mutualistes per informar-los que han de tornar a presentar la sol·licitud de devolució de l'IRPF. Aquells que la van presentar l'any passat, hauran de repetir el procés.
Hisenda explica a aquests mutualistes que les sol·licituds de devolució d'IRPF de 2019 a 2022, així com dels anys anteriors no prescrits, "van quedar sense efectes" després de "l'aprovació d'un nou sistema de tramitació". Per aquesta raó, per demanar la devolució, hauran "de presentar un nou formulari de sol·licitud", segons s'indica a la carta.
A la Campanya de la Renda 2024, ja finalitzada, Hisenda advertia els mutualistes mitjançant un avís que els redirigia al formulari de sol·licitud. En l'apartat de mutualistes del seu web es pot omplir el formulari.
El Congrés dels Diputats va aprovar un canvi legal que permetrà la devolució de l'IRPF, en un sol reintegrament, als pensionistes mutualistes que van cotitzar entre 1967 i 1978. Aquesta mesura s'ha incorporat com a disposició final a una normativa que no té res a veure amb aquest assumpte –la Llei de responsabilitat civil i assegurança de vehicles de motor– però resol una vella reclamació d'aquest col·lectiu: totes les devolucions corresponents als exercicis de 2019 a 2022 s'abonaran en un únic pagament durant 2025, evitant el fraccionament anual que s'havia plantejat inicialment. Tots els grups parlamentaris van votar a favor, amb l'excepció del PP, que es va abstenir, i de Vox, que ho va fer en sentit contrari.
Durant dècades, milers de treballadors van cotitzar a mutualitats laborals en lloc d'integrar-se plenament al sistema de Seguretat Social. Amb l'entrada en vigor de l'IRPF, aquestes aportacions no van ser tractades com a deduïbles, la qual cosa va provocar una doble imposició: es tributa per la pensió completa malgrat haver cotitzat prèviament en aquestes mutualitats.
Una sentència del Tribunal Suprem de 2023 va reconèixer aquest greuge i va establir que les aportacions realitzades fins a 1978 havien de tributar només un 75% (o en un 100% per a cotitzacions anteriors a 1967), fet que va obrir la porta a reclamar les devolucions de l'IRPF pagat de més.
A finals de 2024, l'Agència Tributària va suspendre totes les devolucions pendents i va instaurar un nou procediment pel qual els afectats haurien de reclamar tots els anys entre 2025 i 2028. Aquest canvi va provocar indignació entre els mutualistes perquè suposava més traves burocràtiques i allargava els pagaments.
Després de la pressió de sindicats i associacions i la intervenció de la ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, es va anunciar una nova iniciativa per concentrar els reemborsos en un sol pagament aquest 2025. La mesura tindrà un impacte pressupostari considerable: el govern espanyol haurà de destinar un import proper als 4.000 milions d'euros, en funció de diferents càlculs. Les devolucions puntuals oscil·larien entre 3.000 i 4.000 euros per jubilat, si bé poden variar segons els anys cotitzats i els règims mutualistes en què es va participar.