Hisenda dona per segura la desaparició de la tributació de l'IRPF mitjançant el règim d'estimació objectiva per "mòduls" dels autònoms, tot i que encara no en té clar els terminis, ja que s'obre la porta a un règim transitori sense que quedi gaire clar fins quan. Hisenda argumenta diversos motius per posar fi a aquesta modalitat tributària, entre ells, que "el règim suposa un cert incentiu per a la realització de les conductes fraudulentes", segons l'informe del Grup de Treball sobre la Fiscalitat d'Autònoms i pimes que servirà de base per a la reforma fiscal d'autònoms i petites empreses.

Tanmateix, el procés podria endarrerir-se, donat que Hisenda ha decidit que el nou sistema implantat per la UE de franquícia per a la tributació de l'IVA dels autònoms ja no entri en vigor el 2025, sense tenir-ne clares les dates. L'eliminació de la tributació de la Renda mitjançant el règim d'estimació objectiva podria lligar-se a l'entrada de la tributació de l'IVA de franquícia, la qual cosa suposa una tardança en la reforma dels mòduls, a falta que Hisenda prengui una decisió sobre els terminis. Aquest dimarts, el president de l'organització d'autònoms Upta, Eduardo Abad, ha criticat el retard de l'entrada de la modalitat de franquícia de l'IVA per a professionals que facturin menys de 85.000 euros anuals, que perjudica més de 800.000 autònoms.

1,2 milions d'autònoms

El 2022, hi va haver 1,2 milions d'autònoms que van tributar per mòduls, segons l'última Memòria de l'Agència Tributària i, malgrat que les associacions d'autònoms assenyalen que el model està caient en desús, les dades d'Hisenda diuen el contrari. Certament, any rere any es va reduint el nombre de contribuents que tributen pel règim d'estimació objectiva, però els últims sis anys ha baixat en 150.000, des d'1,37 milions a 1,2 milions.

La Memòria de l'AEAT assenyala que el 2022 es van fer 25.500 actuacions de comprovació de les declaracions per mòduls, la qual cosa suposa un notable increment en comparació amb les 9.864 de l'any anterior. Tanmateix, fonts de l'Agència Tributària assenyalen a ON ECONOMIA que no hi ha hagut una intensificació del control dels autònoms, sinó que el 2022 s'ha produït un canvi "a l'indicador, de manera que ara permet incloure actuacions de mòduls que abans es feien igual que ara, però que no es tenien en compte a l'indicador". No obstant això, el 2016 es van comptabilitzar 27.100 actuacions de control, 1.600 més que el 2022.

No gaire constitucional

El document, que va caure en l'oblit a causa de la convocatòria de les eleccions generals del juny, ha estat elaborat per l'Institut d'Estudis Fiscals i recull els debats d'un grup de treball creat a petició de la Secretaria d'Estat d'Hisenda el setembre del 2022 per analitzar el règim fiscal aplicable a autònoms i pimes, en el qual han participat les tres grans associacions d'autònoms (ATA, que presideix Lorenzo Amor, Upta i Uatae), els sindicats CCOO i UGT i les patronals CEOE i Cepyme. Per part de l'Administració, hi han estat presents l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), la Direcció General de Tributs i l'Institut d'Estudis Fiscals.

A l'informe esmentat, es destaca que el règim per mòduls no respon d'"una manera adequada als principis constitucionals, com els de capacitat econòmica, igualtat i reserva de llei" i genera una sèrie de disfuncions que han de ser objecte de valoració a l'hora de plantejar-ne el manteniment. En concret, l'informe apunta tres disfuncions: la primera, que "el règim suposa un cert incentiu a la realització de conductes fraudulentes"; la segona, que "les característiques del règim condicionen l'organització i el funcionament de l'activitat empresarial", i la tercera, que "en ser una excepció al règim general d'obligacions formals i d'informació, dificulta l'aplicació de les eines de control i obtenció d'informació de l'AEAT".

Unanimitat

Per això i per altres raons que també s'inclouen a l'informe, "tots els membres del grup de treball estan d'acord a suspendre el règim d'estimació objectiva, ja que es considera un règim obsolet, sense justificació actualment i que no respon a criteris de capacitat econòmica". Tanmateix, les divergències sorgeixen a l'hora d'establir el final de règim d'estimació objectiva. L'Institut d'Estudis Fiscals assenyala que Uatae i CCOO són partidaris de la supressió immediata del règim i, en el cas que s'estableixi un període transitori, proposen una reducció substancial del seu àmbit subjectiu.

Per la seva banda, UPTA i ATA consideren convenient eliminar el règim de manera gradual i obligatòria, als quals s'afegeixen UGT (lligada a Upta) i CEOE i Cepyme (a ATA), que plantegen un període transitori de tres anys. L'informe, però, determina que el primer any s'hauria de complir amb l'obligació de reflectir els ingressos, les despeses i els béns d'inversió en uns llibres registre —amb assistència de l'AEAT—, a través de la Seu Electrònica i amb una periodicitat anual. Al seu torn, considera adequat establir incentius a la transició cap al règim d'estimació directa abans del període legalment establert en aquesta.

Malgrat que l'informe elaborat per l'Institut d'Estudis Fiscals no parla obertament d'un descens de la recaptació per culpa del règim de mòduls, ho deixa caure. Així, a l'apartat anàlisi de l'impacte fiscal del model, assenyala que la finalitat del mètode de càlcul és afavorir el compliment voluntari, garantint un nivell mínim de recaptació del col·lectiu d'empresaris acollits a aquest règim. No obstant això, "la consecució d'aquest objectiu exigeix comprovar, si escau, la pèrdua recaptatòria que es pot estar generant amb aquest mètode, tenint en compte els mecanismes actuals de control tributari de l'AEAT".