L'habitatge compartit i de lloguer flexible, l'anomenat segment living, està en auge a Espanya. En el primer trimestre de 2025 ha acaparat 750 milions d'inversió, amb un creixement del 216% respecte al mateix període de 2024. Aquesta xifra d'inversió equival al 27% del capital total destinat a promoure habitatge a Espanya.
La falta de nova oferta de producte residencial -fruit de l'augment dels costos de construcció i dels creixents tipus d'interès que dificulten el finançament- condicionaran el mercat de l'habitatge i tensen els seus preus. A més, de la forta demanda a les zones urbanes i el canvi de preferències i noves dinàmiques d'estils de vida, estan potenciant aquest sector. Per això, segons les dades de la consultora JLL (Jones Lang LaSalle), el living va captar 2.778 milions d'euros d'inversió directa durant 2024, després d'augmentar un 40% respecte a 2023, i va representar un 27% de tota la inversió immobiliària en el mercat domèstic.
Entre els sectors que més interès van despertar al llarg de 2024, destaca el coliving i flex living que van acumular 630 milions d'euros en transaccions i que fan d'Espanya el destí més popular per a la inversió en aquesta tipologia d'actius. En concret, el coliving ha passat de 2.000 llits el 2020 a una previsió de més de 20.000 per a 2025, segons dades de la consultora CBRE. També hi ha previsions per al flex living: el nombre de llits ascendirà fins a 26.776 unitats fins a 2027, davant els 11.885 llits operatius el 2024.
El segment de les residències d'estudiants també presenta un important creixement a Espanya. A l'interès que desperten ciutats com Madrid i Barcelona, entre les deu primeres ciutats del rànquing europeu, a què s'ha afegit València, entre les 50 primeres. Amb una mitjana de 6.500 llits a l'any des de 2020, segons l'últim informe de la consultora Savills sobre residències d'estudiants a Espanya, globalment hi havia un total de 116.000 places al tancament de 2024, un 8% més que el 2023, repartides en aproximadament 876 residències. La consultora detalla el recorregut d'inversió en aquest segment com a solució residencial en ciutats amb escassetat d'oferta al mercat d'habitatge de lloguer es manté a l'alça.
Espanya, demanda i rendibilitat
Espanya s'ha convertit en un mercat atractiu per a l'inversor que busca bons nivells de rendibilitat i s'ha convertit en el segon país on més va créixer la inversió en habitatge compartit i de lloguer flexible. En el període 2020-2024 la inversió ha augmentat un 87%, situant Espanya només per darrere d'Itàlia, on es va incrementar un 118%, d'acord amb les dades de l'informe Global Living Investment Universe 2025 de la consultora immobiliària JLL. Els protagonistes d'aquest avenç van ser els inversors estrangers, que van abocar al sector el 70% dels recursos que va captar, xifres només superades per Irlanda, Austràlia, Dinamarca i Finlàndia. L'experiència del capital forà i "la seva capacitat d'inversió i desenvolupament de noves tipologies d'actius repercuteix beneficiosament al mercat local i permetrà alleujar la tensió sobre l'oferta" del sector de l'habitatge, segons opina Paola Erhardt, directora de Living de JLL Espanya.
Per origen del capital, els inversors nord-americans són la principal força impulsora del segment Living, ja que van aportar dos terços del capital invertit als principals mercats mundials en els últims cinc anys. Si bé la immensa majoria d'aquest capital es va invertir en operacions dins de les fronteres nord-americanes, l'11% es va destinar a operacions altres països, principalment al Regne Unit, Alemanya i Espanya.
Les perspectives de la consultora JLL són favorables per a 2025. Els pronòstics apunta que la inversió en el sector living a Espanya superi els 4.000 milions d'euros, la qual cosa suposaria un increment proper al 43% respecte a 2024.
Madrid i Barcelona ja tenen competència
En el mateix sentit, l'estudi Spain Living Investor Survey 2025, elaborat per la també consultora immobiliària Cushman & Wakefield, aporta una altra dada interessant: un canvi als mapes d'interès. És a dir, encara que Madrid i Barcelona continuen sent pols d'atracció de la inversió, creix el protagonisme de ciutats com València, Màlaga, Sevilla o Bilbao, que reuneixen dinamisme econòmic, qualitat de vida i oportunitats de desenvolupament.