La Generalitat reclama a Aena que executi la inversió de 1.700 milions d’euros que havia previst per l’aeroport del Prat però sense allargar la tercera pista i, així, preservar l’entorn natural dels aqüífers de la Ricarda. En realitat, defensa que es tirin endavant totes les actuacions planejades, inclosa la construcció d’una nova terminal satèl·lit, però no l’allargament d’aquesta pista, pressupostada en 262 milions, un import que proposen que es destini a actuacions per reduir l’impacte acústic en els habitatges més propers.

Del pla d’inversions de 1700 milions d’euros anunciat per Aena, encara que posteriorment retirat per manca de consens, la Generalitat proposa que s’executi la resta de partides: 681 milions d’euros per la nova terminal satèl·lit i plataforma d’estacionament d’avions; 378 milions per les connexions entre terminals, 152 milions per la reconfiguració interna de la T1, 192 milions per a un nou edifici d’aparcament i 39 milions per la millora de l’eficiència operativa del camp de vols.

En canvi, proposen que els 262 milions que Aena havia previst per a l’allargament d’una de les pistes, que afectaria La Ricarda, es destinin a un pla de mitigació del soroll. Plantegen que no hi hagi cap habitatge que suporti sorolls per sobre dels 55 decibels, quan l’actual límit legal és de 65 decibels. En la presentació del pla que es va efectuar aquest dijous a la seu del Departament de Territori de la Generalitat, els seus responsables van plantejar la concessió d’ajudes per insonoritzar habitatges –com han fet altres aeroports, inclòs el de Barajas– o, fins i tot, adquirir els habitatges o compensar els seus propietaris.

De les actuacions previstes en el seu moment per Aena, el Govern considera imprescindible la construcció de la nova terminal satèl·lit. Donen per fet que aquest 2024 s’arribarà als 55 milions de passatgers, que es considera el seu límit de capacitat, però precisen que ho és pel que fa a les terminals i no pel que fa a pistes. Consideren que aquesta nova terminal satèl·lit pels passatgers de llarg radi permetrà una capacitat de 70 milions. Recorden que aquesta obra ja estava prevista en el pla director de l’aeroport de 1999, però que 25 anys després encara no l’han executat.

"El compte de resultats d'Aena"

Des del govern català se subratlla que la modernització de l’aeroport ha d’anar acompanyada d’una reforma en la seva governança en la qual tinguin més protagonisme. Com a infraestructura al servei dels interessos públics, assenyalen que els criteris de rendibilitat financera d’Aena –“el seu compte de resultats”– no pot imposar-se als interessos públics.

En la vessant tècnica, a grans trets, la proposta de la Generalitat planteja modificar el funcionament de les pistes de l’aeroport del Prat només durant els mesos de juliol i agost, precisament els de més afluència de turistes, de les deu del matí fins a les dues del migdia. L’aeroport funciona amb dues pistes horitzontals i una de vertical, que només està operativa la nit o en períodes de poc trànsit. Respecte a les dues primeres, una funciona per enlairaments i, l’altre, per aterratges. La proposta passa per a que, al juliol i agost, en aquestes quatre hores al matí, es puguin utilitzar de forma independent tant per enlairaments com aterratges per optimitzar l’operativitat.

En l’informe que van presentar a la premsa aquest dimecres se subratlla que “les dades mostren que no hi ha, ni hi haurà en els propers anys, un problema de capacitat permanents a l’aeroport, sinó que és puntual i estacional”. Precisen que els problemes de congestió es donen durant “unes quantes hores al dia durant unes poques setmanes de l’any (1,2% del temps anual, els mesos d’estiu)”.

El Govern ha demanat que es convoqui una reunió de la comissió bilateral tècnica sobre l’aeroport per analitzar aquesta proposta amb l’executiu espanyol. Aquesta comissió no s’ha tornat a reunir des que es va constituir el febrer passat.