Aena ha presentat aquest dijous el seu pla estratègic 2024-2026 i en aquest contempla reformar la Terminal 1 de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat per poder instal·lar les màquines que permetran als passatgers passar el control de seguretat sense necessitat de treure líquids o aparells tecnològics. Però la companyia insisteix que el que necessita aquest aeròdrom és una ampliació per poder donar cabuda a més passatgers i continuar sent líder.

"Ho mantinc, em sembla un greu error no ampliar l'aeroport de Barcelona, afectarà negativament la competitivitat de l'economia catalana i, per tant, l'espanyola. I més si l'aeroport de Madrid sí que s'ampliarà per tenir més capacitat en el mateix període previst. Madrid assolirà els 90 milions de passatgers i no fer-ho a El Prat serà un fre per a Catalunya i la mobilitat dels seus ciutadans. No puc més que reiterar el meu lament, però la pilota segueix en la teulada del Govern català", comentava el president d'Aena, Maurici Lucena.

Lucena insistia que no poden fer cap tipus d'ampliació si hi ha derivades mediambientals "amb l'oposició de la Generalitat". "Res d'això no ha canviat i tampoc la meva opinió".

El president d'Aena també afligia les traves administratives per posar en marxa la ciutat aeroportuària de Barcelona. "Ens encantaria, però és molt complicat tot allà. Ho dic amb doble dolor, perquè no només soc president d'Aena, també català."

El desenvolupament de la Ciutat Aeroportuària de Barcelona està vinculat al projecte d'ampliació de l'aeroport i els tràmits urbanístics estan alentint alguns desenvolupaments. De fet, Aena no dona una data de llançament per a aquest projecte i sí que la dona, per exemple, per a la Ciutat Aeroportuària de Madrid.

Lucena assegura que hi ha demanda per desenvolupar aquestes zones, però a Catalunya "tot va tot més lent del que voldríem i administrativament és molt complicat". Sobre la reforma de la T1, Lucena ha recordat que a tots els aeroports del món s'està procedint al canvi de les màquines de revisió d'equipatges de mà als filtres de seguretat.

Les noves màquines són més segures i seran més còmodes, entre altres coses permetran no haver de separar els líquids, ordinadors, etc.

Però són màquines que tenen "exigències majors de profunditat i amplitud". La idea inicial d'Aena era diferent de la que preveuen ara perquè la terminal quedaria ajustada i perquè no es ressenti l'experiència del client, la millor alternativa és recular la façana de la T1 perquè càpiguen bé les màquines, per raons exclusivament de seguretat.

"Això no té res a veure amb l'ampliació de l'aeroport, relacionada amb l'aire, amb les pistes", aclaria Lucena. "Perquè el problema de Barcelona de manca de capacitat si la demanda segueix arribant a l'aeroport és al costat aire i no a la terminal".

D'altra banda, Lucena descartava un hipotètic traspàs de la gestió de l'aeroport de Barcelona a la Generalitat. "Aquest debat mai no s'ha plantejat, amb l'estructura de propietat de la companyia publicoprivada ho veig extraordinàriament difícil", afegia.