La crisi de l'habitatge a Barcelona ha trobat un nou eix de confrontació política. Aquest dijous, les dues principals organitzacions empresarials del sector de la construcció a Catalunya, Foment del Treball i l'Associació de Promotors de Catalunya (APCE), han expressat la seva profunda preocupació i malestar pel que han qualificat de "bloqueig polític insuperable" i una "manca d'entesa crònica" entre els grups municipals de l'Ajuntament de Barcelona. El nucli de la controvèrsia és la reforma de la reserva del 30% de superfície per a habitatges de protecció oficial en nous desenvolupaments, una norma que, segons les patronals, s'ha convertit en un obstacle insalvable per a la reactivació del parc immobiliari de la ciutat.
En una intervenció conjunta plena de crítiques contundents, els dirigents de les dues entitats han exposat sense embuts la seva visió: la impossibilitat d'arribar a un acord sobre aquesta qüestió no només perpetua l'statu quo, sinó que "empitjorarà de manera dramàtica" la ja precària situació de l'accés a l'habitatge per a milers de barcelonins. El president de l'APCE, Xavier Vilajoana, ha fet una crida a la racionalitat i al consens, exigint als partits que "desin de banda les lluites intestines i es concentrin en dissenyar polítiques d'habitatge realment efectives, que vagin més enllà de l'ideari i es plantegin les necessitats reals de la ciutadania".
La regla del 30%, nascuda amb l'objectiu d'assegurar un parc d'habitatge assequible en una ciutat amb lloguers i preus de venda pels núvols, és vista pel sector promotor com una càrrega insostenible que desincentiva la inversió i paralitza projectes vitals. Des del seu gabinet, Vilajoana ha argumentat que "la modificació d'aquesta norma no és una opció, sinó una condició imprescindible i urgent perquè es pugui construir un parc d'habitatge suficient, divers i que s'adapti de veritat a les necessitats heterogènies de tots els barcelonins i barcelonines". La seva postura defensa que la rigidesa de la norma actual impedeix la creació d'un mercat vibrant que pugui respondre a la demanda existent.
Per la seva banda, el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha elevat el to de les crítiques, llançant una acusació de gran importància. En una valoració que barreja l'anàlisi econòmica amb el judici polític, Sánchez Llibre ha afirmat que l'alcalde Jaume Collboni es troba "completament ostatge del colauïsme i del tripartit del decreixement", una referència directa a la complexa geografia d'aliances que sustenta el govern municipal. Aquesta afirmació reflecteix la percepció del sector empresarial d'una administració lligada de mans per dinàmiques internes que impedeixen prendre decisions valentes per a la reactivació econòmica.
Sánchez Llibre ha censurat durament la inacció dels darrers mesos, assenyalant que els grups municipals han demostrat una "incapacitat absoluta" per tancar un acord en una matèria que considera fonamental per al futur de Barcelona. "No es tracta només de construir nous edificis; es tracta de rehabilitar, de modernitzar i de crear ciutat en el sentit més ampli. La conseqüència d'aquesta paràlisi és clara i tràgica: s'està expulsant activament part de la ciutadania de Barcelona. La gent jove, els treballadors amb sou mitjà i les famílies que busquen un lloc on viure són les primeres víctimes d'aquesta falta de visió", ha denunciat amb contundència.
No obstant això, la posició de les patronals no és l'única en joc. Des de sectors socials i polítics propers a l'esquerra, es defensa que la regla del 30% és una eina essencial per a evitar la gentrificació i garantir que la riquesa generada per la nova construcció es reverteixi en bé social. Critiquen que la flexibilització de la norma suposaria un regal als grans interessos financers i immobiliaris en detriment del dret fonamental a l'habitatge. Mentre el debat s'intensifica, el comunicat conjunt de Foment i l'APCE ha reiterat amb fermesa que l'actual marc normatiu "ha paralitzat de facto la construcció d'habitatge nou a Barcelona", asfixiant l'oferta en un moment de demanda creixent.
