Els Vint-i-set han donat aquest divendres llum verda a la nova norma que fixa els estàndards de reducció d'emissions contaminants atmosfèrics procedents del transport per carretera, coneguda com a Euro 7, i que, tal com defensaven els governs, s'aplicarà per als cotxes i vehicles lleugers a partir de 2027 i no de 2025 com volia Brussel·les.

Així, la reforma s'aplicarà 30 mesos després de la seva entrada en vigor en el cas dels cotxes i les camionetes i 48 mesos després de l'entrada en vigor en el cas de busos, camions i remolcs; fet que, a la pràctica, ajorna la seva aplicació fins a 2027 i 2029, respectivament.

Amb el vistiplau dels ministres europeus es compleix l'últim tràmit per a la seva adopció formal i podrà entrar en vigor una vegada sigui publicat el text al Diari Oficial de la UE, prèvia firma dels presidents de les institucions comunitàries.

A més, hi ha una salvaguarda perquè els petits constructors puguin ajornar el compliment dels nous estàndards fins a l'1 de juliol de 2030 per a automòbils i camionetes i fins a l'1 de juliol de 2031 per a busos i camions.

La revisió acordada per la Unió Europea per acompanyar la indústria en la seva transició cap al cotxe 'net' el 2035 manté els límits d'emissions i les condicions de prova que ja hi havia en la norma anterior (Euro 6) i estableix límits més baixos per als vehicles pesats en comparació amb el reglament previ.

Límits d'emissions

El nou marc estableix límits d'emissions de partícules de frens (PM10) per a automòbils i furgonetes (3 mg/km per a vehicles elèctrics purs; 7 mg/km per a la majoria dels vehicles amb motor de combustió interna (ICE), híbrids elèctrics i de pila de combustible i 11 mg/km per a furgonetes ICE grans), segons ha informat el Parlament Europeu en un comunicat.

També introdueix requisits mínims de rendiment per a la durabilitat de la bateria en automòbils elèctrics i híbrids (80 % des de l'inici de la seva vida útil fins a cinc anys o 100.000 km i 72 % fins a vuit anys o 160.000 km) i furgonetes (75 % des de l'inici de la seva vida útil fins a cinc anys o 100.000 km i el 67% fins a vuit anys o 160.000 km).

Una altra de les novetats té a veure amb la creació d'un 'passaport mediambiental' per a vehicles amb informació detallada sobre la seva eficiència en el moment de la seva matriculació, per exemple, sobre emissions de CO2, consum de combustible o autonomia elèctrica.

Els Vint-i-set han ajornat l'entrada en vigor de la nova norma de reducció d'emissions a instàncies de vuit països (França, Itàlia, República Txeca, Bulgària, Hongria, Polònia, Romania i Eslovàquia). El seu argument, en línia amb l'Associació de Fabricants Automobilístics Europeus (ACEA), és que aquestes noves mesures afegeixen costos i traves a la indústria per a un lapse de temps molt breu fins que es passi a vehicles de zero emissions.

Al costat oposat es van situar països com Dinamarca, que en el seu moment va recordar que "el trànsit contribueix significativament a la contaminació de l'aire, fet que comporta 300.000 morts prematures a l'any", o Luxemburg, que va lamentar que "la proposta inicial, ambiciosa, s'ha anat diluint i diluint".