Un estudi encarregat per la Federació Europea de Transport i Medi Ambient a la Universitat de Graz conclou que els cotxes híbrids contaminen més del que declaren quan fan servir combustibles i a més tenen menys autonomia elèctrica de la que anuncien. Els investigadors austríacs han provat el BMW Serie 3, el Peugeot 308 i el Renault Megane, que contaminen entre un 20% i un 200% més del CO2 reconegut en trajectes interurbans, fins i tot quan circulen amb la bateria plena. Així, el BMW arriba a contaminar 112  grams de CO2 per quilòmetre recorregut pels 36 oficials homologats per WLPT (World Harmonized Light-Duty). El Peugeot 308 contamina, segons les proves, un 20% més del declarat, arribant a 33 grams per quilòmetre en comptes dels 27 reconeguts oficialment i, per últim, el Renault Megane emet 50 grams per quilòmetre, un 70% més dels 30 que reconeix emetre. 

Els híbrids endollables són cotxes que fan servir electricitat durant els primers quilòmetres i, un cop la bateria s'esgota, pot fer servir benzina o dièsel. En trajectes de ciutat i amb la bateria buida, les emissions encara es disparen més i arriben als 204 grams per quilòmetre de CO2 en el cas dels BMW Serie 3, gairebé set vegades (un 600% més) els 36 reconeguts, xifres similars a les de Peugeot (197 grams) i per sobre del Megane, que emet 138 grams per quilòmetre segons l'estudi. 

Des de la Fundació ECODES, sòcia a Espanya d'Environment and Transportation (que ha encarregat l'estudi), el responsable de transports i mobilitat, Cristian Quílez, demana que "es modifiquin les etiquetes ambientals", ja que els híbrids endollables porten una etiqueta Zero i "això és mentida", diu, perquè sí que generen emissions. 

"Nosaltres ja sabíem que els híbrids endollables no són una solució, i se n'incentiva molt la seva venda, amb ajuts públics. Creiem que l'única solució de cotxes sostenibles són els elèctrics", afegeix Quílez, que recorda que fa un parell d'anys ja es va presentar un informe similar centrat en híbrids SUV (Sports Utility Vehicle), els cotxes grans d'aspecte tot terreny pensats per a la ciutat. 

Un altre informe, de fet, de la OCU (Organització de Consumidors i Usuaris) publicat l'any passat va denunciar, després de recollir informació de 147 vehicles SUV, que un 38% contaminaven fins i tot més que els models plenament de combustible fòssil. El pes de les bateries, que poden arribar als 100 kilograms, fa que de vegades els cotxes requereixin més potència per arribar a la mateixa velocitat aquí podria estar la clau d'aquest consum excessiu. 

Proves estrictes

Des de la patronal de l'automòbil, ANFAC (Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions), recorden que la Unió Europea  "sotmet als controls més durs del món" als automòbils, sobretot arran del dièselgate, que l'any 2015 va desvetllar que alguns cotxes feien servir softwares per maquillar les emissions ambientals. Ara bé, des de Transport and Environment, Óscar Pulido alerta que aquestes proves "es fan aplicant una mitjana entre les emissions quan estan fent servir quan fan servir energia elèctrica i quan van amb combustible". O sigui, que les proves oficials WLTP no avaluen les emissions màximes quan el cotxe està desconnectat de l'electricitat. "En els cotxes de combustibles, els controls són més exhaustius que en els híbrids endollables perquè no s'aplica aquesta mitjana", adverteix Pulido. 

"Nosaltres vam parlar amb ministeris i representants del govern i vam defensar que només els elèctrics, i no els híbrids, s'alliberessin de l'impost de matriculació. A més, ens van reconèixer una necessitat de modificar els etiquetatges, però la DGT s'hi oposava, i finalment no es va fer", explica Quílez, que veu aquesta actitud com contradictòria "amb un sector que s'ha compromés a deixar de produir vehicles contaminants". 

"Un ciutadà es compra un híbrid endollable i es pensa que no emet CO2, perquè pot entrar en zones de baixes emissions. Això al final és enganyós", defensa Quílez, que també critica les subvencions que rep la compra de cotxes híbrids, actualment d'entre 3.500 i 7.000 euros per cotxe en funció de l'autonomia que tingui. Segons la informació recollida per l'informe, els subsidis arriben als 21 milions d'euros a Espanya i sumen 350 milions a la Unió Europea, amb Alemanya liderant les quanties per un total de 263 milions d'euros transferits a la compra de cotxes híbrids endollables. 

Més enllà de les emissions, l'estudi també apunta que l'autonomia que tenen les bateries elèctriques és menor de la que diuen tenir. Així, en vehicles que anuncien una autonomia de 50 o més quilòmetres, Peugeot demostra en les proves un 47% menys de l'esperat (33,6 quilòmetres dels 63 que afirma), BMW un 26% menys (41,2 dels 50 que afirma) i Renault sí que arriba a l'autonomia anunciada de 42 quilòmetres.