La patronal del motor de la Unió Europea (UE) ha alertat de l'increment de costos de fabricació amb la implementació de l'Euro 7, la normativa plantejada per la Comissió Europea en matèria de contaminació. D'aquesta manera, l'Associació de Constructors d'Automòbils Europeus (ACEA) estima que la implementació aquestes mesures costarà entre quatre i deu vegades més car del que projecta l'executiu comunitari i encarirà uns 2.000 euros cada cotxe o furgoneta amb motor de combustió.

En concret, els costos es dispararan de mitjana en 2.629 euros per als cotxes dièsel i 1.862 euros per als de gasolina, segons un estudi de la consultora Frontier Economics difós per ACEA. L'augment dels costos de fabricació per a camions i autobusos amb motor de combustió se situarà en 11.707 euros addicionals, segons la mateixa anàlisi. La principal patronal de l'automoció va recordar que la Comissió Europea estima que l'augment dels costos de fabricació serà d'entre 180 i 450 euros per a turismes i furgonetes i de 2.800 euros per a camions i autobusos.

La nova anàlisi es refereix exclusivament als costos directes de fabricació, principalment per a béns d'equipament i inversions, va assenyalar ACEA en un comunicat en el qual va precisar que aquestes quantitats no es corresponen directament amb els preus finals que paga el consumidor, que "és probable" que siguin "més alts que les xifres citades en l'estudi".

Hi caldria sumar els costos indirectes de l'Euro 7 com un consum de combustible més gran, que al llarg de la vida estri d'un vehicle podria augmentar en un 3,5%, la qual cosa ascendeix a 20.000 euros addicionals per a camions de llarga distància i a 650 euros per a camions i furgonetes.

Excessiva burocràcia i inversions en un període molt breu

Des que l'Executiu comunitari va presentar el novembre passat la seva proposta per reduir les emissions contaminants dels vehicles entre 2025 i 2035, la patronal de l'automoció ha criticat la reforma. Els fabricants argumenten, entre altres punts, que suposa una càrrega excessiva de burocràcia i inversions per a un període de temps molt breu, ja que a partir de 2035 no es podran vendre a la UE vehicles nous que emetin CO₂.

La principal patronal de l'automoció europea va insistir que amb la normativa actual "la UE té els estàndards més complets i estrictes per a les emissions de contaminants (com NOx i partícules) del món", mentre que les emissions de fuita "ja es troben en un nivell amb prou feines mesurable gràcies a la tecnologia de vehicles d'última generació".

"La indústria automotriu europea es compromet a continuar reduint les emissions en benefici del clima, el medi ambient i la salut. Tanmateix, la proposta Euro 7 simplement no és la manera correcta de fer-ho, ja que tindria un impacte ambiental extremadament baix a un cost extremadament alt," va declarar la directora general d'ACEA, Sigrid de Vries.