El tràfic total del Port de Barcelona va aconseguir els 16,8 milions de tones de gener a març de 2024, un 8,1% més que en el mateix període de 2023, impulsat per la bona evolució de la Xina, el principal mercat del port, que va recuperar xifres positives tant en importacions com en exportacions durant el mes de març. De fet, entre gener i febrer, els tràfics amb la Xina van patir una disminució del 17,5%. Això no obstant, l'entitat ha destacat que el tràfic de mercaderies amb destí o origen a la Xina han reduït el seu pes sobre el total: representa el 26,7% dels contenidors plens que han entrat i sortit del Port de Barcelona entre gener i març. Per contra, emfatitza que països com els Estats Units (6,9%), Turquia (3,4%), Vietnam (5%), Egipte (21,7%) o el Marroc (59,5%) destaquen com els mercats més dinàmics.

El primer trimestre de l'any ve precedit d'un 2023 en què el tràfic de mercaderies al Port de Barcelona va moure 64 milions de tones registrant un descens del 9,8% fruit d’un context internacional complex, amb un nombre de conflictes geopolítics en augment, baixa demanda a escala europea i un refredament important de les exportacions, així com una comparativa amb l’any 2022 en què vam batre el rècord de tràfic. Al tancament del 2023, la Xina, els Estats Units i Turquia eren els principals socis comercials del Port de Barcelona pel que fa al comerç de mercaderies en contenidor, amb quotes de mercat que sumaven el 26,7% el 5,8% i el 4,9%, respectivament. 

L'any 2024, s'enceta amb una certa recuperació. Entre gener i març passat, els tràfics de contenidors ha sumat 951.062 TEU, un 22,9% més que els primers tres mesos de l’any passat. Els contenidors en trànsit, amb un creixement del 47,7%, segueixen impulsant aquest tràfic, mentre que els contenidors d’origen i destí també creixen en un 7%. En el cas dels contenidors plens, també destaca l’increment dels trànsits, mentre que els d’importació i exportació mantenen xifres similars a les de l’exercici passat.

Els granels sòlids i líquids registren descensos, en el primer cas amb una caiguda del 15,5% pels retrocessos del tràfic de ciment i clínquer i de la sal comuna; mentre que els granels líquids mostren un descens del 7,4% per la baixada del gas natural (xifrada en un menys 45,1%).

Les UTIs (Unitats de Transport Intermodal) mantenen les xifres positives entre gener i març del 2024, amb un creixement del 3,7% gràcies als increments dels tràfics amb les Illes Balears (2,2%), Itàlia (6,9%) i Tunísia (18,1%).

Tràfic de vehicles i de creueristes

El tràfic de vehicles, que va experimentar un retrocés el mes de febrer, modera la seva frenada i assoleix les 184.630 unitats, volum que representa un descens del 6,3% durant el primer trimestre -sobre el mateix període de 2022-, a causa del descens dels automòbils d’importació, mentre que els d’exportació mantenen un creixement del 13,7%. Durant tot l'any 2023, el tràfic de vehicles va mostrar una gran solidesa, però van començar l’any a la baixa, sumant 110.469 unitats entre gener i febrer, un període de dos mesos en què es va registrar un descens del 7,9% en el tràfic d’automòbils nous, conseqüència del descens registrat pel cabotatge i les importacions. Mentre que en els dos primers mesos de l'any, les exportacions i els trànsits mantenien un ritme positiu i creixen un 8,7% i un 10,3%, respectivament. 

Pel que fa als passatgers, entre gener i març s’ha produït un increment del 9,1%, amb 563.535 moviments, destacant els 248.212 passatgers de ferri, que representen un augment del 10,6%, mentre que el nombre de creueristes, 315.323, ha crescut un 8% respecte al mateix període del 2023. Pel que fa als passatgers, els mesos de gener i febrer es va produir un increment del 4,5%, amb 313.133 moviments; mentre que els passatgers de ferri es mantenien en els nivells de 2023, amb 127.158 moviments.