El Port de Barcelona ha tret a licitació la construcció de la subestació elèctrica que esdevindrà el node principal de la xarxa per electrificar els seus molls i que, juntament amb l’obra de connexió del moll de l’Energia amb el moll Adossat, són l’epicentre del mega projecte de descarbonització que l’autoritat portuària té en marxa. Amb el pla Nexigen, el port s'ha marcat l'objectiu de reduir en un 50% les emissions de CO₂ de l’operativa portuària el 2030 i ser un port neutre en carboni abans del 2050, per mitjà de la transició energètica, l'impuls de combustibles més nets i l'electrificació de molls. La inversió: 130 milions d’euros, després d'algunes revisions a l'alça a causa de l'increment generalitzat dels costos de construcció i altres. 

La construcció de la subestació elèctrica ha sortit a concurs públic amb un pressupost de 14 milions d’euros, per l’obra que s’edificarà en una parcel·la propietat del port i que haurà d’estar enllestida el 2025. La infraestructura energètica estarà connectada amb la futura Subestació Cerdà de Red Eléctrica de España (REE), actualment en construcció, mitjançant una línia d’alta tensió soterrada (220 kW). La nova subestació que aquest dimarts surt a licitació és necessària per construir la xarxa de mitja tensió que subministrarà electricitat als molls del Port de Barcelona i que permetrà que els vaixells que hi atraquin puguin aturar els seus motors auxiliars i funcionar amb energia neta amb certificació d’origen 100% renovable, reduint les seves emissions.

El gran repte que es planteja el Port de Barcelona és que tots els projectes avancin coordinadament per començar a proporcionar electricitat a creuers, portacontenidors i ferris de forma regular el 2026. L'electrificació dels diferents molls serà un procés altament complex que, entre altres infraestructures, requerirà l'abastament d'energia des d'una subestació elèctrica mitjançant una línia d'alta tensió de 220 kV, la instal·lació de 240 quilòmetres de cable subterrani i la construcció de 20,5 quilòmetres de canalitzacions des de la subestació fins als molls.

L’entitat que presideix Lluís Salvadó calcula que quan tingui electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, s’eliminaran 66.000 tones de CO₂ i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària. Això representa reduir el 38% del NOx i del CO₂ emesos pels vaixells durant la seva estada a moll i eliminar el 22% de les emissions de NOx i CO₂ de tota l’activitat portuària.

En paral·lel, el passat mes de juny, el port va obrir la licitació de l’altre eix vertebrador del projecte Nexigen: la connexió entre els molls de l’Energia i Adossat, amb un pressupost de 15 milions d’euros i un termini d’execució de 28 mesos. Es tracta d’una obra complexa que desplegarà set conduccions soterrades que creuaran el canal de navegació, de 700 metres de llargada, i passaran a una profunditat de 32 metres sota el nivell del mar. Per tal d’executar l’obra, també s’està duent a terme l’ampliació del moll Adossat, amb una inversió addicional de set milions d’euros. Aquesta obra deixarà el moll preparat per la construcció de la terminal de MSC i la futura terminal de RO-Pax.

La terminal que gestionarà MSC Cruceros disposarà d’una estació marítima, amb una superfície d’11.670 metres quadrats, distribuïts en tres nivells, i suposarà una inversió de 33 milions d’euros per part de la companyia marítima. En concret, la concessió comptarà amb un termini de 31 anys i es preveu que les noves instal·lacions entrin en servei el 2024.