Les dades econòmiques del Port de Barcelona del 2023 reflecteixen la inestabilitat del sistema portuari internacional, a causa de la incertesa econòmica i dels conflictes bèl·lics, amb una caiguda del 6% en els beneficis abans d’impostos, que s’han situat en 59 milions d’euros, contra els 62 milions de 2022. L’any passat ha estat “complex a escala internacional” i venia precedit d’un “2022 expansiu”, ha recordat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, per a qui “hi ha una solidesa econòmica” que és definida per la millora del negoci, amb 189 milions de facturació; la generació de cash-flow operatiu de 101 milions; i un saldo de tresoreria de 325 milions, i una reducció de l'endeutament en 18 milions, per deixar-lo en 124 milions. L’increment del 4,4% de la facturació s’explica per la finalització dels beneficis que s’aplicaven dins del pla de recuperació que el port va posar en marxa el 2021 per pal·liar els efectes de la Covid a l'activitat portuària i que s’ha traduït en un total de 27,6 milions d’aleshores ençà.

Pel que fa al benefici net, en el 2023 també s'ha ressentit. En aquest cas per l'impost de societats. Ha registrat una caiguda del 20% en el guany net, situat en 50 milions d’euros, per l’impacte de l’impost de societats (un gravamen que els ports espanyols paguen des de 2019/2020 per determinació de la Unió Europea). La responsable d'Economia i Finances de l’autoritat portuària, Miriam Alaminos, ha explicat que en els exercicis precedents es va aplicar unes deduccions sobre l’impost i que s’han hagut d’imputar 9 milions d’euros en la comptabilitat de 2023.

Tot i l'increment de facturació, el resultat d'explotació ha estat de 44 milions, un 18,5% menys que el 2022. Entre les causes principals: més despesa en el manteniment de les infraestructures i dels sistemes informàtics i en les nòmines del personal, pels endarreriments pactats i l'augment salarial dels treballadors de l'administració pública.

Durant la presentació dels resultats econòmics de 2023, aquest divendres, el director general del port, José Alberto Carbonell ha explicat com els problemes geopolítics han afectat tot el tràfic de mercaderies a escala mundial i, en el cas del Port de Barcelona, com això ha afectat especialment l’últim període de 2023, a causa del tancament del Mar Roig “que es va reflectir amb la no arribada de vaixells de càrrega a Barcelona durant la darrera setmana del mes de desembre passat”. En el conjunt de 2023, el tràfic de mercaderies va arribar als 64 milions de tones, un descens del 9,8% -que ja s’havia detectat en la primera meitat de l’any-, perquè als conflictes bèl·lics s’hi ha sumat la baixa demanda de les economies europees i un refredament de les importacions i exportacions. A més, el 2022, va ser un any rècord de tràfic. Així doncs, les mercaderies d’exportació i importació que surten i entren pel port van ser de 33,7 milions de tones, amb un descens del 4,3%; mentre que en contenidors el moviment registrat de TEU es va situar en 3,3 milions, un 7% menys que un any abans. Es mostra, així, les decisions de les grans navilieres versus la situació a les aigües internacionals. Els mercats de la Xina, els Estats Units i Turquia es mantenen com els més importants per al Port de Barcelona en comerç de mercaderies en contenidor, amb quotes de mercat que sumen el 26,7%, el 5,8% i el 4,9%, respectivament.

Els vehicles elèctrics opten per Barcelona

En positiu, el 2023, deixa un bon balanç per al tràfic de vehicles des de la capital catalana. L’anar i venir d’automòbils ha experimentat un creixement del 33,7%, fins a 790.000 unitats, amb un rècord de les importacions de 246.000 unitats (un 54% més que un any abans) i sobrepassant les dades més altes de 2017 (238.723 vehicles). Destaca també que els vehicles elèctrics (un 34%) configuren la major part de les unitats que arriben a Barcelona des de la Xina (el 92% del total) i que tenen per destí el sud d’Europa i la Mediterrània. Les exportacions de vehicles van créixer un 26%.

2024, un any per a les licitacions

Respecte a les previsions per al 2024, el president Lluís Salvadó ha emfatitzat que en l’àmbit de l’automoció serà un any per seguir donant resposta a la demanda, especialment la provinent de la Xina i per gaudir “de la confiança de les empreses privades que pensen en el Port de Barcelona com un punt d’arribada”. Per això, l’autoritat portuària intensificarà els seus projectes de millora en les infraestructures i ha concretat un pla d’inversions de 332,5 milions d’euros. D’aquest hi ha dues partides de 100 milions cadascuna per a la licitació del Moll de Catalunya i els molls dels nous atracaments, que serviran per a les noves terminals de creuers, ja que les actuals s’han retirat dels molls més propers a la ciutat dins del pla de remodelació pactat amb l’Ajuntament de Barcelona.

El moviment de creueristes a les instal·lacions del port es portarà tres quilòmetres al sud de les ubicacions actuals. El 2023, l’increment en el moviment de creueristes ha estat de 3,5 milions, un 52,9% més respecte de 2022 (un any afectat encara per les restriccions per la Covid). El president Lluís Salvadó ha insistit en el fet que el port treballa perquè els creuers que arribin prenguin a “la ciutat com a port base, siguin més petits i transportin turisme de més qualitat”.