La meitat dels turistes que visiten Espanya dediquen una part del seu temps a fer algunes compres, segons dades de Turespaña, relatives a 2024, un any en què els visitants van superar els 83 milions de persones. En les seves adquisicions no hi falta el típic record de la seva estada que troba amb facilitat a la multitud de botigues dedicades als regals tradicionals i de promoció. El que arreu es coneix com a souvenir, una paraula d'origen francès que significa record, té tanta predicació que els establiments destinats a aquest tipus d'article s'han convertit en una significativa activitat comercial a les grans ciutats com Barcelona, Madrid o València, entre moltes més. 

En el conjunt de Catalunya, que el 2024 va rebre gairebé 20 milions de turistes, hi ha 12.000 botigues que comercialitzen els productes de la indústria del souvenir, regal turístic i moda d'estiu. Això representa que el territori acumula un de cada 4 establiments (el 22%) dedicats a aquesta activitat que estan oberts a Espanya, uns 57.000 en total, segons les últimes dades disponibles de la fira Souvenir Expo Spain, que organitzada per l'empresa d'esdeveniments grega Rota Exhibitions, se celebra cada any a Barcelona. Per darrere de Catalunya se situen el País Valencià, Andalusia i Madrid.  

Més varietat i una compra més conscient

El comerç detallista enfocat al turisme a Espanya ha mostrat un creixement sostingut els darrers anys, impulsat per la demanda de productes autèntics i locals, segons la mateixa font. L'oferta de regals de record pels turistes inclou cada cop més varietat, amb un pes destacat de sectors com la moda d'estiu i els complements, que representen aproximadament el 20% del comerç detallista vinculat al turisme. Així mateix, els productes d'alimentació local, com ara vins, olis i dolços típics, han esdevingut una part essencial de l'experiència turística i constitueixen al voltant del 13% de les botigues, reflectint la tendència cap a una compra més conscient i connectada amb la identitat cultural de cada regió.

En aquest sentit, destaca un informe recent d'ABTA Travel Money que el 58% dels turistes compren menys records quan estan de vacances a l'estranger. Els enquestats asseguren que això es deu, d'una banda, a què els objectes que troben estan passats de moda o són innecessaris i inadequats, però també que no disposen de prou pressupost (32%), o que són conscients del medi ambient i no volen comprar articles innecessaris (un altre 32%). Graeme Buck, director de comunicació de ABTA Travel Money, ho deixa clar: "el que abans era comú a les vacances, buscar objectes interessants, inusuals o fins i tot còmics per portar a casa, està desapareixent".

Visitant a la fira de souvenirs ExpoSpain, celebrada a Fira de Barcelona

Aquest canvi de tendència es reflecteix en l'evolució que està registrant el sector a Espanya. Segons Souvenir Expo Spain, de la xarxa total d'aquests tipus d'establiments, gairebé un miler, 954 botigues, estan especialitzades exclusivament en souvenirs tradicionals, com ara imants i articles promocionals. Les altres inclouen una àmplia gamma de negocis, des de 8.289 botigues de moda i accessoris, i 7.140 basars i botigues de regals, fins a 864 establiments dedicats a l'artesania i la ceràmica.

Per als seus impulsors, que celebraran la següent fira del 9 a l'11 de gener de 2026 a Fira de Barcelona, "el sector turístic representa una font clau d'ingressos que impulsa tant el comerç local com amb l'ocupació, connectant els turistes amb l'essència de cada regió a través d'objectes que en reflecteixen el patrimoni i les tradicions".