La bretxa de gènere que existeix actualment en el mercat laboral té un impacte negatiu en l'economia de 271.159 milions d'euros, que equival a un 17 % del PIB de 2024 (últim any comparable), informa l'agència de notícies EFE.

El VI Índex ClosinGap, presentat aquest dimecres de la mà de la consultora PWC, analitza els avenços cap a la paritat de gènere en ocupació, educació, conciliació, salut i digitalització i, en aquesta edició, mostra que, "al ritme actual, queden 36 anys per assolir la paritat de gènere a Espanya".

En els 16 últims anys, el cost d'oportunitat de tancar aquesta bretxa de gènere ha passat d'equivaler el 23,6 % del PIB el 2008 al 17 % del 2024.

La bretxa de gènere té un impacte directe en el PIB a través de la participació més reduïda de les dones en el mercat laboral, al menor nombre d'hores treballades a causa de la seva major presència en jornades a temps parcial i a una sobrerepresentació en sectors econòmics amb poca productivitat.

Això suposa que, encara que les dones representen el 51,4 % de la població en edat de treballar, generen només el 42,3 % del PIB.

En els últims anys, l'Índex ha evolucionat a l'alça fins a situar-se en el 65,9 %, 0,2 punts més que el 2024 -sent el 100 % la paritat-, de manera que queda una bretxa de gènere del 34,1 % per tancar.

Aquesta millora respon a l'avanç d'1,8 punts percentuals en l'indicador d'ocupació, fins al 69,9 %, impulsat especialment per l'increment del lideratge femení en l'Administració General de l'Estat, on l'índex passa del 71,2 % al 94,5 % i se situa molt a prop de la paritat.

En concret, detalla que el nombre de dones en posicions directives en el sector públic ha crescut un 19 % en només un any, ocupant el 48,6 % d'aquests llocs, enfront del 51,4 % dels homes.

"Aquest salt històric", diu l'informe, "demostra que quan hi ha voluntat política i mesures concretes, els avenços són reals".

En relació amb l'educació i la conciliació, l'índex s'ha incrementat en 0,3 punts percentuals, fins al 69,6 %, i 0,2 punts fins al 44,2 %, a causa d'una ampliació de la bretxa en l'estudi de carreres STEM (Ciències, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) i a la caiguda en el temps dedicat a l'oci per part de les dones.

D'altra banda, la salut i el benestar inverteix la seva tendència negativa amb una lleugera millora, reduint la bretxa 0,1 punts percentuals fins al 83,8 %, mentre que la digitalització es manté estable en el 75,1 %.

Amb aquestes dades a la mà, la bretxa de gènere que queda per tancar en ocupació ascendeix al 30,1 %; en educació, al 30,4 %, en conciliació, al 55,8 %, en salut i benestar, al 16,2 %; i en digitalització, al 24,9 %.