La patronal més representativa del sector de l’estiba a España, Anesco, té clar que la nova taxa per gravar les emissions contaminants de grans vaixells que vol aprovar el Govern català expulsarà les grans navilieres dels ports de Catalunya. El secretari general d'Anesco, José Luis Romero, ha defensat aquest posicionament durant la celebració aquest dimecres del cinquè Congrés Marítim Nacional, organitzat pel Clúster Marítim Espanyol i la Reial Lliga Naval Espanyola.

El nou impost autonòmic és “una amenaça, absolutament inadequada", per al conjunt del sector de l’estiba a España, i revertirà en contra de Catalunya perquè generarà "un desviament de les activitats de mercaderies a altres ports nacionals o internacionals", ha assegurat José Luis Romero, com a portaveu de l'Associació Nacional d'Empreses Estibadores i Centres Portuaris d'Ocupació (Anesco).

L’impost, segons els seu avantprojecte, té per objecte gravar les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) durant les maniobres d’atracament i durant l’estada del vaixell al moll -creuers, vaixells de càrrega i petrolers- que arribin als ports catalans. D'acord amb la memòria d'avaluació de l'impacte de la nova normativa, la recaptació oscil·larà entre els 9,7 milions d'euros -en el primer any d'implantació, és a dir, el 2023- i els 34 milions estimats per al 2026. Els ingressos serviran per nodrir els recursos del fons per a la protecció i millora de la qualitat de l'aire, creat en la llei del 1983.

Per aturar-ne l’aprovació i posterior entrada en vigència, segons ha avançat Romero, Anesco ha presentat les seves al·legacions a l'avantprojecte de llei, elaborat pel departament d'Economia de la Generalitat. Alhora, està buscant el suports necessaris dins del sector navilier per agrupar el màxim d’associacions possibles en contra de la taxa i evitar que el Govern català “segueixi per aquest camí". La taxa l’hauran d’assumir l'empresa naviliera i l'armador, en primera instància, mentre que com a subjecte passiu, com a substitut del contribuent, queda la persona consignatària de l'embarcació.

El Govern argumenta que segons l’estudi Emissions de contaminants a l’atmosfera 2011-2017, realitzat per la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, les emissions d’òxids de nitrogen dels vaixells durant les maniobres d’atracament i durant l’estada al port són, juntament amb les del transport terrestre i la indústria, les principals fonts d’emissions de partícules de Nox a les Zones de protecció especials (ZPE) de l’ambient atmosfèric definides al Decret 226/2006, de 23 de maig. D’acord amb aquesta norma, són zones de protecció especial diversos municipis de les comarques del Barcelonès, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat.

Barcelona i Tarragona, els principals ports

Les últimes dades del Port de Barcelona, corresponents al període de gener a novembre de 2022, concretaven que les terminals havien mogut prop de 65 milions de tones de mercaderies, un 7% més que en el mateix període de 2021. Els diferents segments de tràfic han tingut un comportament positiu en aquests 11 primers mesos de 2022, amb una especial rellevància dels líquids a granel, que creixen un 23,2%; els automòbils, que registren un increment del 10,7%; i les unitats de transport intermodal (UTI), amb una pujada del 6,9%. Pel que fa al tràfic de passatgers, els creueristes havien sumat 2,2 milions i els passatgers de línia regular (ferris) van arribat als 1,5 milions.

En el cas del Port de Tarragona, el segon en importància a Catalunya, en el primer semestre de 2022 va registrar un creixement del 6,5% en el tràfic de mercaderies, movent en total 16,1 milions de tones. El que més fa augmentar va ser el moviment de Sòlids a Lloure (+42,1%) i la Càrrega General (+ 26,8%).

Com a port d’arribada de creuers de turisme, la infraestructura de Tarragona ha anat guanyant pes en els últims anys. Per a la temporada d’enguany s’esperen 50 escales i 95.000 passatgers. La xifra estaria en línia amb el creixement i les expectatives generades pel bon comportament de l’any passat, quan van passar pel Port de Tarragona 64.470 creueristes, en 35 vaixells que van fer escala a la ciutat.