El moviment houthi del Iemen, rebels islamistes de la branca xiïta, sorgits en la dècada dels 90 d'una subsecta centenària anomenada zaidisme, ha intensificat des de fa uns dies els seus atacs a navilieres i vaixells de càrrega al mar Roig, més concretament pel canal de Suez a l'altura dels estrets d'Ormuz i Bab Al -Manded. Com afecta això a l'economia mundial i als preus del petroli?

La regió és estratègica i per allà circula el 12% del comerç marítim mundial i, per això, els atacs tenen efectes negatius en l'economia mundial. El canal de Suez i els estrets atacats són també llocs de pas obligats per a la major part del petroli que surt del Golf Pèrsic, així que una de les conseqüències directes de l'atac és la pujada del petroli.

Els rebels utilitzen míssils i drons i ja han llançat 100 atacs contra 12 vaixells l'últim mes. Es tracta d'un grup que es creu que és finançat per l'Iran i que ataca com a mostra de solidaritat amb Palestina davant dels bombardejos duts a terme per Israel a la Gaza.

Els mercats internacionals estan pendents d'aquests atacs i, en els últims dies, el preu del barril de brent, referència per al mercat europeu, ha pujat des del 13 de desembre dels 74,14 dòlars fins als 79,64 dòlars, amb una pujada del 0,52% un sol dia i un acumulat del 6% en 7 dies.

Moltes navilieres, entre elles diverses xineses, han decidit suspendre la navegació pel mar Roig i la ruta alternativa suposa envoltar el continent africà, la qual cosa ha fet que els preus de l'enviament de càrrega marítima entre la Xina i Europa es disparin. "El preu de la ruta mediterrània s'està disparant ara mateix. Les taxes a començaments de gener podrien ser el doble de les de principis de desembre", va explicar al diari hongkonguès South China Morning Post l'agent de transports Xia Xiaoqiang, informa l'agència EFE. Quatre de les navilieres més importants del món, com la suïssa MSC, la danesa Maersk, la xilenoalemanya Hapag-Lloyd o la francesa CMA han suspès les seves rutes pel mar Roig. I aquestes companyies suposen un 40% de la quota de mercat mundial.

Mentre els Estats Units forgen una coalició per frenar els atacs al mar Roig (Espanya s'ha desmarcat a compte que s'expressi l'OTAN), els preus de molts productes podrien començar a pujar de seguida. La taxa 'espot' (al comptat) per enviar un contenidor de quaranta peus des de la Xina a la Mediterrània va augmentar un 70 % l'últim mes fins als 2.414 dòlars, encara que un factor important en aquesta pujada és també la proximitat de l'Any Nou lunar, que fa que els exportadors xinesos busquin enviar les seves mercaderies abans d'aquell període festiu, apunta l'esmentat rotatiu de Hong Kong citat per l'agència EFE.

Aquesta setmana importants navilieres com la xinesa Cosco, la seva filial OOCL o la taiwanesa Evergreen també van suspendre temporalment el transport de càrrega en la ruta del mar Roig -una de les principals vies marítimes del món, connexió entre Europa, Àsia i l'Àfrica-, unint-se a grups com Maersk o Hapag-Lloyd.

Els houthis han llançat diverses andanades de míssils i drons contra el sud d'Israel en aquests dos últims mesos, i també contra vaixells amb la bandera de l'Estat jueu o propietat d'empreses israelianes al mar Roig i l'estret de Bab al Mandeb. Divendres passat va ser el dia més violent contra la navegació marítima internacional en aquesta zona després que almenys tres vaixells fossin atacats, dos dels quals els els van atribuir els houthis, un moviment recolzat per l'Iran.

Recerca d'alternatives

Això ha obligat desenes de vaixells a donar la volta pel cap de Bona Esperança, a Sud-àfrica, el que afegeix uns 9.000 quilòmetres a la ruta i prolonga entre sis i catorze dies el trajecte, el que retardarà el lliurament de béns i elevarà el preu del seu transport.

No obstant això, l'Autoritat del canal de Suez va voler rebaixar la tensió en indicar que des del passat 19 de novembre tan sols 55 vaixells s'han desviat cap al cap de Bona Esperança davant els 2.128 que han seguit la ruta habitual.

L'últim precedent va ser el bloqueig, durant sis dies de març de 2021, del canal de Suez -pel qual passa el 12 % del comerç global- després que el vaixell de càrrega Ever Given quedés encallat, una cosa que "va crear molts embussos les repercussions dels quals es van notar durant mesos", va explicar Christian Roeloffs, cofundador de la plataforma virtual de logística Containter xChange, cita l'agència EFE.

Segons Lois Mo, mitjancer de transports especialitzat en ferrocarrils, en els últims dies ha augmentat "significativament" l'interès pel tren de càrrega Xina-Europa, que havia estat deixat de banda per molts comerciants europeus en passar per Rússia.

No obstant això, Mo va indicar que "l'alt nivell d'inventari i el feble moment del consum" a Europa faran que la situació al mar Roig no es tradueixi en un "creixement exponencial" de l'esmentada línia ferroviària com el de 2021.