L’Aeroport de Barcelona–El Prat ha escalat fins a la segona posició europea amb més passatgers d’origen-destinació (O&D), només per darrere de Londres–Heathrow, amb gairebé 53 milions de viatgers en l’últim any (juliol 2024-juny 2025). Però, curiosament, la demanda de passatges entre Barcelona i els Estats Units ha caigut un 4% en el primer semestre d’aquest any per les polítiques migratòries de Donald Trump. Així ho recull l'Observatori de Tràfic Aeri de Barcelona, que depèn de la Cambra de Comerç.

En un comunicat, la Cambra subratlla que les dades sobre el volum de passatgers –53 milions en l'últim any– reforcen el paper de Barcelona com a “node clau de connectivitat directa” dins d’Europa i amb els mercats intercontinentals. Pel que fa al moviment total de passatgers, l’Aeroport de Barcelona manté la setena posició al rànquing europeu, amb un increment interanual del +6,9%.

Tot i que el tràfic en connexió representa només un 5,5% del total, des de la Cambra s’indica que aquesta xifra, si bé moderada, permet “identificar una oportunitat futura per incrementar aquest tipus de tràfic”, especialment si les principals companyies amb base a Barcelona (Vueling i Level) potencien de forma coordinada el passatger via Barcelona.

Aquest estiu ha portat 12 noves destinacions a Barcelona, incloent quatre intercontinentals: Esauira (Marroc), Beirut (Líban), Halifax (Canadà) i Santa Cruz de la Sierra (Bolívia). Així mateix, ha afegit nous operadors en rutes estratègiques com Shanghai (China Eastern Airlines) i Boston (Delta Air Lines). La demanda de passatgers s’ha mantingut a l’alça en tots els mesos des de juny de 2024. Destaca un pic de fins al +9,0% al juliol de 2024.

Cau la demanda amb els Estats Units

Els Estats Units mantenen l’oferta des de Barcelona, però la demanda ha retrocedit en aquest primer semestre. Aquest 2025, des de Barcelona s’ha ofert 1,18 milions de seients cap a destinacions dels Estats Units (trajectes one-way), fet que suposa un increment del +10,3% respecte a l’any passat. En contrast amb el creixement de l'oferta, la demanda va caure un -4,0% el primer semestre del 2025 respecte al mateix període de l'any anterior, amb 1,16 milions de passatgers. Els autors de l’informe atribueixen aquesta contracció a “les polítiques de visats i restriccions migratòries” impulsades per l'actual administració nord-americana de Donald Trump, que han afectat tant el turisme com el tràfic corporatiu.

Només el 41% dels passatgers van viatjar de forma directa, cosa que suggereix marge de millora en la consolidació de rutes sense escales. Les aerolínies American, United, Delta i LEVEL acaparen el 72% del total de passatgers, mantenint-se com les principals protagonistes en la connectivitat entre tots dos costats de l'Atlàntic.

Quatre aerolínies operen rutes directes: LEVEL, American Airlines, Delta i United. LEVEL, amb base a Barcelona, en reforça el lideratge durant els mesos d'hivern, aprofitant la reducció de freqüències de les companyies nord-americanes.

Barcelona ha ampliat la seva connectivitat amb la Xina, amb una oferta de 260.000 seients one-way, fet que representa un increment interanual del +54,9%. Fins a l'agost, tres companyies aèries (Air China, Shenzhen Airlines i Cathay Pacific) operaven vols directes entre Barcelona i diferents ciutats xineses. A partir del setembre, s'hi incorpora China Eastern, que reforça la ruta a Shanghai amb un segon operador.

La demanda entre la Xina i Barcelona també es va “comportar de manera positiva”, amb 216.000 passatgers durant el primer semestre del 2025, un +27,6% davant el mateix període de l'any anterior. Tot i això, només el 19% d'aquests passatgers van volar sense escales, cosa que indica que la connectivitat directa continua sent limitada respecte al potencial total de tràfic. Les aerolínies xineses lideren la quota de mercat: Air China i Shenzhen Airlines concentren el 54% de la demanda, mentre que Emirates i Qatar Airways completen el top.