On queda el somni de tenir un SEAT600 o la primera Vespa? La nova manera d'entendre la mobilitat privada, els canvis en el model de societat palpables o una joventut atrapada en l'etern mileurisme de fa més d'una dècada, han deixat de banda l'aspiració a tenir un vehicle propi quan arriba l'emancipació o, si més no, l'entrada en el món laboral. Actualment, el transport terrestre privat continua sent la gran peça d'un puzzle que complementa altres formes de mobilitat, sovint insuficients, com és el transport ferroviari o la xarxa pública com els autobusos o el metro. Malgrat tot, la tendència en el vehicle privat també indica un canvi de paradigma: el cotxe compartit amb el car sharing o llogar-ne un amb el conegut renting prenen més força que mai. Segons informa l’Associació Espanyola del Rènting, l’any anterior corresponent al 2021, es xifra en 5.021,57 milions d’euros, un 1,04% més l’any anterior.
El renting puja de forma sobtada
A Espanya, el nombre d’operacions per renting tancades el mes de novembre sumen 228.405 sobre un total de 868.279 unitats matriculades. El finançament per renting representa un 26% de les matriculacions de turismes, vehicles comercials lleugers, industrials i busos. Posat en un context històric, l’esmentat percentatge del 26% d’aquest exercici, l’any 2018 era del 20,23% i en el 2015, del 14,22%. Així doncs, el pes del rènting representa un 26% d’aquestes matriculacions. Respecte a l’any anterior, les matriculacions varien percentualment un -4,4%. No obstant això, el pes de les operacions de renting es manté, la qual cosa significa que el renting guanya presència en el total de matriculacions sobre l’any anterior. Per propulsió, lidera el mercat del renting el dièsel amb un 37,7%, superant el dièsel del mercat total, que representa el 30%. La penetració del motor elèctric és inferior a la mitjana de matriculacions i la presència de la resta de propulsions alternatives és inferior a la mitjana nacional de matriculacions.
Però no només estem davant d'un canvi de tendència social en l'àmbit privat, sinó també en aquell lligat al sector dels serveis. Així doncs, el renting representa un 30% de la suma de matriculacions de derivats, furgonetes, pick-ups, comercials lleugers de fins a 2,8 tones, furgons i camions de fins a 2,5 tones. Respecte a l’any anterior, les matriculacions varien percentualment en un -23,9%. No obstant això, les operacions de renting canvien percentualment en un -12,1%, cosa que es tradueix en què guanyen quota de mercat. En vehicles industrials i busos, el renting representa un 10% de la suma de matriculacions de vehicles industrials de més de 3,5 tones, articulats i busos. Respecte a l’any anterior, les matriculacions varien percentualment en un +11,4%; mentre que les operacions de rènting varien percentualment en un +1,7%.
Malgrat tot, hi ha lleus diferències si entrem en especificacions lligades a taxes impositives. En la matriculació del vehicle, aquests estan subjectes a impost de l’IVA i sobre determinats mitjans de transport (més conegut com a impost de matriculació). A Catalunya, el tipus tributari general del 14% s’incrementa fins al 16,5%. Hem de considerar que aquests recursos es distribueixen per pes territorial entre les comunitats autònomes. A més, els vehicles estan subjectes al pagament anual de l’Impost de circulació del seu municipi i a Catalunya, afegim l’Impost sobre les emissions de CO2, en funció de si estan censats en municipis del territori.
Lloguer per hores o dies
Per la seva banda, el car sharing segueix la mateixa tendència. És el cas de SHARE NOW, líder del mercat europeu en carsharing, augmenta significativament el seu atractiu. Al març, es van registrar a SHARE NOW quatre vegades més clients a tot Europa que a principis d'any. Alhora, l'ús del servei va augmentar un 22%. "L'avantatge del cotxe compartit és que tots els costos, com l'assegurança, el manteniment, l'aparcament, el combustible i l'electricitat, estan inclosos a la tarifa que el client escull. La forta demanda ens demostra que aquest model és molt ben rebut i que el carsharing s'ha convertit en una opció essencial de mobilitat, en un moment en què puja cada cop més el preu del combustible, de l'estacionament i dels propis vehicle ”, explica David Bartolomé, Managing Director de SHARE NOW a Espanya. En paral·lel, els darrers factors lligats a la conjuntura econòmica han motivat aquesta opció. Ens referim a l'augment del preu de la gasolina derivat de la guerra d'Ucraïna o la falta d'estoc de vehicles nous i els retards en el lliurament a causa de la crisi dels microxips. Des de mitjans del 2021, els clients finals van optar per comprar vehicles d'ocasió. Però aquest augment en la demanda ha fet que els seus preus es disparin i l'alternativa acaba sent compartir costos.
La veu dels empresaris: "Parlem de mobilitat"
Des del sector de l'automoció constaten com aquestes dades són una realitat. Josep Pont, director general del Grup Maas, admet que ja no ofereixen únicament vendre un cotxe: "La idea és oferir serveis a curt, mitjà o llarg termini que oferim, tant a particulars com a empreses, amb l’objectiu d’establir una relació de confiança amb el client, entendre les seves necessitats de mobilitat i oferir-li la millor solució integral per al seu dia a dia personal i professional. Aquestes solucions s’adapten perfectament a les tendències del sector, als hàbits de consum i a les noves necessitat de mobilitat dels consumidors". En aquest sentit, el catàleg és extens: subscripció de vehicles per hores, dies o mesos sense cap compromís de permanència, la venda de vehicles nous i d’ocasió, la gestió de flotes comercials, els serveis postvenda, la venda i distribució de recanvis originals o la corredoria d’assegurances serien algunes de les solucions integrals que oferim.
Esteban Tomás, gerent del Grup Letamendi se suma a la tendència: "La mobilitat d'ara és un concepte molt ampli que va des de nosaltres fins a la possibilitat de caminar directament. Per això, podem concebre una mobilitat combinada que tingui múltiples opcions. A tall d’exemple, tot i que estem en el sector de l’automoció des de fa més de 50 anys, ara també apostem per la mobilitat elèctrica amb patinets i motos elèctriques. I també fem un mix que oferim al client, vam iniciar-ho fa cinc anys i l’èxit és molt bo. De fet, ho hem exportat a diferents concessionaris i funciona". I Alicia Lafuente, gerent del Grup T Automoció també ho constata: "Oferim tot el que envolta la mobilitat, des dels concessionaris de cotxes i motos nous i d’ocasió, i un servei postvenda per a totes les marques, fins a tots els serveis com corredoria d’assegurances, lloguer de vehicles, renting i subscripció de vehicles".