Les vendes de turismes i tot terrenys tanquen en positiu el novembre a l'Estat espanyol, amb un creixement del 10,3%, amb 73.221 unitats. El mercat nacional encadena el quart mes d'augment, però malgrat aquesta tendència a l'alça, continua lluny de les millors dades aconseguides abans de la pandèmia de la covid. Així doncs, la xifra està sota dels registres de l'any anterior, acumulant una caiguda del 4,4% fins a les 739.469 matriculacions noves i de la mateixa manera és un 36% inferior al període del 2019, abans de la pandèmia. La incertesa econòmica, marcada per la pujada de la inflació i la crisi dels microxips, que condiciona l'estoc de models als concessionaris, continuen sent els principals factors que determinen el ritme de vendes. Félix García, director de comunicació i màrqueting d'ANFAC, ha destacat: “Les vendes de turismes i tot terrenys encadenen el quart mes de creixement, tancant el novembre amb un augment del 10,2%. És una dada positiva i que indica que l'any pot acabar al voltant de les 820.000 unitats noves venudes. No obstant, encara ens situarem per sota de les dades del 2021 i lluny dels registres obtinguts prepandèmia, per sobre del milió d'unitats venudes.

Per la seva banda, les emissions mitjanes de CO2 dels turismes venuts al novembre es queden en 120,4 grams de CO2 per quilòmetre recorregut, un 0,3% superior que la mitjana d'emissions dels turismes nous venuts el mateix mes del 2021. En l'acumulat de l'any, les emissions s'han reduït un 3,3% en comparació del mateix període acumulat de l'any anterior. Raúl Morales, director de comunicació de FACONAUTO, indica que “les dades de matriculació de vehicles del novembre confirmen el pitjor escenari per tancar aquest exercici, cosa que ens retorna a la crisi del 2008. També confirma el diagnòstic que estem fent: el principal problema que ha seguit arrossegant el mercat són els colls d'ampolla en l'aprovisionament de vehicles, i s'hi ha unit el fort increment en el preu dels combustibles, que ha desmobilitzat moltes vendes".

Bona dada en el canal de lloguer

Pel que fa a les matriculacions per canals, aconsegueixen una millora general en línia amb el mercat. L'augment més gran es registra al canal de lloguer, que obté un creixement del 79,7% i un total de 5.804 unitats, atès que està fent compres de cara a la campanya nadalenca. Per part seva, les vendes dirigides a empreses arriben a les 31.641 unitats, amb una pujada del 10,1%. Mentre que les matriculacions al canal de particulars aconsegueixen un moderat creixement del 3,9%, amb un volum de 35.776 unitats. Segons la directora de comunicació de GANVAM, Tania Puche, ha matisat que “al contrari del que vèiem anys enrere, el Black Friday pràcticament no s'ha utilitzat com a penjador comercial per impulsar les matriculacions al mes de novembre". Això és perquè les xarxes de distribució no estan en disposició de jugar la carta dels descomptes en un moment en què la manca d'estoc i la pujada dels costos energètics i de primeres matèries pressiona a l'alça el preu mitjà dels vehicles. En aquest context, la debilitat de les compres de particulars continua sent la tònica del mercat, cosa que empenyerà a tancar l'exercici amb un volum inferior fins i tot al del 2021, encadenant tres anys sota mínims.

Al novembre, les matriculacions de vehicles comercials lleugers acumulen un total de 10.159 unitats que suposa una retrocés del 3% respecte a l'any passat. A l'acumulat de l'any es totalitzen 107.322 vendes, que equival a un descens del 23,9% davant l'any anterior. Per canals, únicament les vendes adreçades a empreses aconsegueixen créixer, amb una alça del 13,7% i 7.490 unitats venudes. Per part seva, tant autònoms com llogaters pateixen un descens aquest mes, amb una reculada del 21,2% i 44,2%, respectivament. Les matriculacions de vehicles industrials, autobusos, autocars i microbusos al novembre tornen a tancar un altre mes en positiu, amb una alça a les vendes del 18,5% i un total de 2.705 unitats matriculades. En aquest apartat, Catalunya continua sent una anomalia. Així doncs, les matriculacions de turismes i vehicles de dues rodes pugen, però en la seva mitjana menys que la resta del mercat Estatal. I la causa, tal com indica la patronal catalana Fecavem, la trobem sobretot en la província de Barcelona, llastrada per la baixada del canal empresa derivat de l'entrada en vigor de l'impost sobre les emissions que ha deslocalitzat a molts gestors de flotes.

Si ens fixem en l'acumulat de l'any, se situen en un mercat total de 23.662 matriculacions noves, que suposa un increment del 12,3%. Per tipus de vehicle, els industrials registren 2.527 unitats, amb un creixement del 24,1% al mes, mentre que les vendes d'autobusos, autocars i microbusos tanca el novembre amb un descens del 27,3% i 178 matriculacions.