Ha arribat el dia de rebre les notes de final de curs a les ràdios. Han sortit les dades de l'EGM, moment de calibrar amb números a la mà com ha anat la temporada. La segona onada de l'estudi fa referència al seguiment dels programes durant la primavera, i malgrat que el resum sigui semblant al de sempre, sí que hi ha una petita novetat: s'ha escoltat menys . Els motius permeten tota mena d'interpretacions, però hi ha veus autoritzades i amb experiència contrastada per analitzar-les. Sobretot si ets el líder indiscutible de la cadena que és líder indiscutible. Parlem de Jordi Basté, conductor d''El Món a RAC1'. El seu matinal torna a ser el primer de la llista amb una força imbatible: l'espai suma més fidels que tots els programes del seu competidor principal junts, Catalunya Ràdio.

Basté ho explica amb claredat al davantal d'aquest dimarts: el "context general de baixada lògica del consum de ràdio generalista" és perquè "hem sortit tots en estampida del coronavirus". Menys temps tancats a casa vol dir menys hores al costat del transistor. La normalitat és això: el seu programa perd 100.000 oients diaris, passant de 756.000 a 656.000. En tot cas, una legió que supera, com dèiem, tots els de la ràdio pública de Catalunya, que baixa de 644.000 a 597.000 (ells, però, en parlen de 604.000) La competència directa de Basté, Laura Rosel i el seu 'El Matí a Catalunya Ràdio' també pateixen els efectes de la davallada, ni que sigui de manera més suau: de 466.000 en la primera onada a 438.000 a l'estiu. 

laura rosel portada
Laura Rosel / Foto: Catalunya Ràdio

RAC1, líder amb molta distància respecte a la competència a Catalunya

La lluita de les emissores catalanes manté la classificació inalterable: primera RAC1 amb 819.000, segona Catalunya Ràdio a 222.000 de distància, tercera la SER amb 380.000 i quarta la COPE amb 186.000. Tots baixen, però Basté reivindica la ràdio i el seu futur. Els que pensin que està morta han begut oli. Posa un exemple claríssim a tots els "apocalíptics que diuen que la ràdio se'n va a fer punyetes: la temporada 2021-2022 és la tercera temporada de més audiència de RAC1 de la història. La primera i la segona marca també són de RAC1. I a El món a RAC1 també hem fet la tercera millor marca de la història de la ràdio". Si això és morir, deu ser la mort dolça. Per tot això li dona les gràcies als artífex d'aquest domini: "Gràcies, gràcies, gràcies" als oients.

Jordi Basté @jordibaste
Jordi Basté / Foto: @jordibaste

Julia Otero té 8.000 motius més per celebrar la segona onada de l'EGM

Programes clàssics que sempre destaquen en aquest EGM: Toni Clapés i el 'Versió RAC1' passen de 302.000 a 228.000 fidels diaris. 'La Tarda de Catalunya Ràdio' d'Elisenda Carod i Òscar Fernández es deixa 19.000 pel camí, fins els 133.000. 'La Competència' dels Òscars, de 213.000 a 145.000. Els hi passa a tots. També als líders a nivell estatal, 'Hoy por Hoy' d'Àngels Barceló a la SER abandona els 3 milions i es queda en 2.866.000; Carlos Herrera arriba fins a 2.742.000 en perdre més de 100.000, 'La Ventana' de Carles Francino se n'oblida del milió i es queda a 916.000. L'única emissora i programes que poden celebrar que no en perden són a Onda Cero. La ràdio se'n va fins a 2.100.000 oients diaris, quan abans es quedava en 1.9M. Alsina puja, i Julia Otero segueix la bona ratxa de notícies positives: suma 8.000 oients i arriba a 628.000. 128.000 més que fa un any. Èxit. 

Julia Otero cara Évole La Sexta
Julia Otero / Foto: La Sexta

El resum? Que tots contents. Sempre hi ha maneres de mirar els resultats amb optimisme. El que desprèn la ràdio, vaja. I que sigui per molts anys.