En un testimoni encès durant un episodi emès al canal de YouTube Realfooding Podcast, conduït per Carlos Ríos, la pediatra Laura Álvarez va llançar una advertència que ha deixat molts pares amb els cabells de punta: “res del que s’anuncia als canals de nens és saludable”. Un missatge que no només destapa una veritat incòmoda, sinó que també posa en escac la indústria alimentària que, amb colors brillants i cançons enganxoses, sedueix els més petits.

Les paraules de l'especialista van directes al cor d'una problemàtica que creix sense fre: l'obesitat infantil. Segons Álvarez, l'allau d'anuncis de galetes, iogurts ensucrats i cereals ultraprocessats no només condiciona els gustos dels nens, sinó que influeix directament en la salut pública. La pediatra assegura que aquest fenomen ja està desbordant els sistemes sanitaris en diversos països.

Laura Álvarez
Laura Álvarez

Obesitat infantil i publicitat: el vincle que preocupa els pediatres

La Laura Álvarez no dubta a descriure la situació com una epidèmia d'obesitat infantil que es podria haver evitat si els missatges publicitaris estiguessin regulats. La pediatra insisteix que el problema va molt més enllà del supermercat: comença a la televisió, amb anuncis dissenyats estratègicament per crear desig en els més vulnerables.

“Vas al supermercat també amb el teu fill i clar, ell vol els iogurts que porten eh la Patrulla Canina que porten sucre, no voldrà la versió saludable que porta la vaca normal dibuixada. Llavors, això també influeix molt”, exemplifica Álvarez. Una realitat que, segons ella, deixa els pares en un carreró sense sortida davant del poder del màrqueting. La pediatra proposa mesures urgents: prohibir els anuncis d'ultraprocessats en canals infantils i destinar aquestes estratègies creatives a promoure aliments saludables.

Laura Álvarez
Laura Álvarez

Els primers 1.000 dies: l'etapa crítica que defineix la salut per a tota la vida

Més enllà de la publicitat, Álvarez subratlla una dada esfereïdora: els primers 1.000 dies de vida són determinants per al futur del nadó. El que menja una mare durant l'embaràs, la lactància i la introducció primerenca d'aliments naturals són factors que marquen la diferència entre un nen sa i un altre amb riscos d'obesitat i malalties cròniques.

La pediatra recalca que la lactància materna exclusiva durant els primers sis mesos continua sent la base recomanada per les societats científiques. A partir d'aquí, entra en joc l'alimentació complementària, que hauria de basar-se en fruites, verdures, carns, peixos i aliments rics en ferro, deixant de banda les fórmules ultraprocessades que saturen els prestatges. Un altre punt àlgid en les declaracions d'Álvarez és la manca d'accés a informació de qualitat. Tot i que reconeix que les xarxes socials han acostat el tema de l'alimentació saludable a moltes famílies, adverteix que en sectors vulnerables la realitat és una altra: la desinformació esdevé un brou de cultiu per a hàbits poc saludables.

La pediatra suggereix implementar cursos gratuïts per a pediatres i xerrades obertes a mares i pares, amb la finalitat de democratitzar el coneixement i tallar d’arrel la influència dels anuncis enganyosos. Segons la seva opinió, no n’hi ha prou amb el fet que alguns pares despertin la seva consciència nutricional: cal que tota la societat s’uneixi per blindar la salut dels més petits. En definitiva, el missatge de Laura Álvarez és clar i contundent: l’alimentació infantil està sent manipulada per interessos comercials i l’única sortida és un canvi dràstic en la forma en què es publiciten els productes.