Letícia infidel a Felip, l'escàndol més gran del regne. Quan es compleix una setmana des que esclatés la gran bomba monàrquica, hi ha una cosa que persisteix: el silenci. El no-res periodístic impera, i la pretensió de no dir ni desdir, siguin quins siguin els interessos de cadascú, grinyola. Més quan ens trobem un relat amb aquesta substància i en què furgar a la ferida, com bé ha vingut fent la premsa internacional, seria el més lògic si es busca extreure alguna cosa en clar. No està sent així, més enllà d'algun cronista puntual que ha recollit les declaracions de Jaime del Burgo en el seu compte personal de X i que ho van fer saltar tot pels aires.

Felipe Letizia dia Jaime del Burgo EFE
Felipe i Letizia. / EFE

Sobre els vets i la censura, Laura Fa explicava en TV3 que "cap periodista no hauria publicat el testimoni de Jaime del Burgo, només Peñafiel que a 91 anys passa de tot. No aporta proves. La premsa de Madrid no es mira la monarquia de lluny com nosaltres". Sigui com sigui, silenciar-ho tampoc és la solució. La imatge de la monarca amb la pashmina, presumptament proferint un missatge d'amor al seu excunyat amb pastelades de l'estil "cuento las horas para volver a vernos, amarte, salir de aquí, tuya" la van veure 12 milions de persones. I una vegada vista la cosa, la necessitat innegable d'afegir context entra a escena. És quan existeix un fil informatiu que es poden començar a desgranar les qüestions d'interès punt per punt, i és llavors quan es compta amb el bagatge per jugar amb gràcia a desxifrar.

Letizia Ortiz i Jaime del Burgo, amants en NYC, 2011, TV3
Letícia Ortiz i Jaime del Burgo a NYC, 2011. / TV3
Letizia Del Burg foto X
Letíciapashmina. / X

Què és veritat i què no. Què hi ha de real en la instantània de la reina que ja ha fet la volta a Internet, sense anar més lluny. La narrativa, que implica Letizia fent-se un selfie dosmiler amb flaix protocol·lari al mirall d'un lavabo i per delectar el seu amor prohibit, és digna de telenovel·la. Però les telenovel·les són ficció, així que el dubte sobre si la fotografia que remou els fonaments de Zarzuela és, en realitat, un fake, ha planat sobre els adeptes a la història des que va començar a circular. Un usuari, un tal Juan de Barcelona, deia tenir les proves per a demostrar que tot neix d'un muntatge prefabricat per la Intel·ligència Artificial.

Qualsevol ho llegeix i s'ho empassa. Tot ben filat i amb els tecnicismes justos per persuadir des del desconcert. En qualsevol cas, la plataforma de fact-checking Maldita ha refutat aquesta versió per complet: "Para demostrarlo, asegura que supuestamente hay 'una inconsistencia de píxeles', que existen 'trazas perpendiculares' o que se aprecian 'inconsistencias en la iluminación' (...). Los 'artefactos' (como 'trazas perpendiculares de píxeles') que aparecen en la fotografía se deben a la comprensión y la mala calidad de la imagen (supuestamente hecha con un dispositivo móvil de cierta antigüedad en lugar de un smartphone) y tampoco hay inconsistencias en la iluminación (...). Otros usuarios han señalado que un análisis ELA (Error Level Analysis o Análisis de Nivel de Error, capaz de mostrar una diferencia en la resolución de los píxeles en las partes editadas) tampoco mostraría una manipulación de la imagen". Això i que, pel que sembla, el compte que diu que la foto està manipulada ja havia difós informacions inversemblants en el passat.

La narració d'un adulteri sense adulteracions. Ara per ara, fins aquí podem llegir.