El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha exigit aquest dilluns a la vicepresidenta del Govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, que "vingui d’urgència a Catalunya" després dels tres dies de caos i cues a l'aeroport del Prat. Rull ha demanat que la representant de l'Estat vingui a "demanar excuses" i "a posar ordre d’una vegada per totes" als problemes de l'aeroport català.

"En lloc de fer tanta gesticulació per Sant Jordi, que vingui, posi ordre i previsió de futur", ha retret en una entrevista de Xavi Freixes a Catalunya Ràdio i, posteriorment, en declaracions a la premsa. Rull s'ha mostrat dur amb l'Estat espanyol, que "és molt fort per limitar i condicionar l'autogovern però no per complir amb les competències que encara li queden a Catalunya". Segons el també diputat al Parlament per Junts pel Sí, la doble línia d’actuació de l’executiu central en els temes relacionats amb les necessitats dels catalans demostra que “és un Estat negatiu per a nosaltres”. 

"Menys amenaces amb limitar l’autonomia i més gestionar les competències amb la diligència que aquest país es mereix", ha insistit el conseller, que també ha assegurat que aquest diumenge, el tercer dia consecutiu de caos, la Delegació del Govern espanyol a Catalunya, inclòs el seu cap Enric Millo, "van quedar desbordats". "Si les coses avui no van raonablement millor, l'exigència de dimissions serà fulminant", ha reblat.

Falta de previsió

Rull ha titllat els fets d'"homenatge a la improvisació", ja que la zona d'arribades i sortides del Prat no comptava ni amb els agents ni amb la infraestructura adequada. D'altra banda, també ha atribuït el col·lapse a una "falta de previsió" per part del Ministeri de l'Interior i del Ministeri de Foment, els dos organismes amb competències.

En relació a això, el cap de Territori ha detallat que dijous passat el Comitè de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA), on hi és representada la Generalitat, va advertir que, de cara a l'estiu, hi ha moltes possibilitats que es produeixin situacions de col·lapse si no es gestiona adequadament.

Des del Departament de Territori, ja s'han posat en contacte amb el Ministeri de Foment per exigir explicacions. Tota la resposta rebuda és un "ens ho mirarem", cosa que, segons Rull, fa pensar que el ministre Íñigo de la Serna "no és conscient de la magnitud de la tragèdia".

Tres demandes per al ministeri

Segons ha explicat, la mala gestió i els nivells d’incompetència “clamorosos” mostrats pel Govern central es poden atribuir a la concepció que té de l’aeroport del Prat, una infraestructura que percep com a “secundària”. “El Govern espanyol concep el de Barcelona com un aeroport de vols interiors i europeus, però ignora que està creixent molt a nivell de vols intercontinentals”, ha remarcat. 

El conseller Rull ha deixat clar que la Generalitat no pot permetre que una situació així es torni a produir, perquè qui realment s’acaba empassant la mala imatge de l’aeroport del Prat i el servei "deplorable" és Catalunya. 

Per a evitar-ho, i així poder fer front amb plenes garanties a les noves exigències que arriben des de la Unió Europea -lligades a les mesures de seguretat antiterroristes-, el diputat de Junts pel Sí ha resumit en tres punts principals les demandes que es fan des del Govern català: millor coordinació, més dotació d'agents policials i més cabines.

A Madrid, cap problema

Segons Rull, la situació caòtica viscuda en aquests dies, coincidint amb el pont de maig, responen a una infravaloració de l’aeroport de Barcelona per part de l’equip de Mariano Rajoy. Així, el conseller ha volgut enviar un missatge clar a Moncloa: “Cal adequar d’una vegada per totes el Prat a un aeroport que, tot i les moltes dificultats, ja és un aeroport intercontinental”. A més a més, el cap de Territori ha tret pit d’aquesta circumstància, ja que la infraestructura està creixent, "tot i formar part del sistema AENA, que aplica un mètode de gestió centralitzat”. 

D'altra banda, també ha destacat que a l'aeroport de Barajas a Madrid no hi ha hagut cap situació de col·lapse en tots els dies de pont, que allà ha durat quatre dies. "Allà s'han fet les coses bé, les coses estaven previstes i preparades", ha comentat Rull, contrastant-ho amb els fets viscuts al Prat. 

L'aeroport creix i cal saber gestionar-ho

Les dades són clares. L’aeroport de la capital catalana està creixent a un ritme molt alt. En el primer trimestre de l’any, els vols intercontinentals -aquells que utilitzen avions de grans dimensions i fan trajectes més enllà d’Europa- han crescut un 10%. A més, les previsions també conviden a l’optimisme. La Generalitat preveu que, aquest estiu, comencin a operar al Prat 20 noves rutes intercontinentals. 

Davant tot aquest context, Josep Rull creu que és de vital importància que el Govern espanyol corregeixi tots els seus errors i compleixi "urgentment" amb les exigències que es fan des de Catalunya.