Glovo, Wallbox i Heura són tres empreses nascudes a Barcelona, innovadores i que han prioritzat el creixement i la internacionalització abans que la rendibilitat. L'objectiu d'aquests tres gegants des dels seus inicis ha estat validar la idea, aconseguir equip i expandir-se. Després d'anys al mercat, aquestes companyies han deixat enrere la categoria de start-up per passar a ser scale-up o fins i tot han estat classificades com a unicorns (empresa valorada en més de 1.000 milions de dòlars). Ara, el repte d'aquests tres negocis és aconseguir flux de caixa i ser rendibles després d'anys d'inversió.

Són les úniques? Evidentment no. Quino Fernández, CEO i Co Founder d'Aticco Lab, assegura que d'algun temps ençà l'inversor vol "marge positiu". "No és tant que una companyia guanyi o no diners, sinó que pugui demostrar com guanyar-los", matisa. "Si després una firma vol créixer, és evident que ha de gastar diners, no passa res, però ha de demostrar com tornar ebitda positiu". Canviarà aquesta situació? "Això va per batzegades, però allò de cremar diners no crec que torni com el coneixíem", reconeix, i afegeix que ho veu "injust" perquè hi ha empreses que estaven en fase de creixement i ara "els han tallat una mica les ales".

Altres firmes com ara Vicio, Mundimoto i Nora Real Food també esperen assolir el break even aquest 2023 i fins i tot guanyar beneficis.

"Ara anem a buscar l'optimització i la rendibilitat"

Delivery Hero, empresa de repartiment a domicili propietària de Glovo, va registrar unes pèrdues de 623,6 milions d'euros el 2022. La firma alemanya continua llastada pels mals resultats de l'empresa d'origen català fundada per Oscar Pierre, que va generar unes pèrdues de 304 milions d'euros en el conjunt de l'exercici. Tanmateix, el negoci que dirigeix Niklas Östberg va anticipar després de la presentació dels resultats la seva previsió d'assolir la rendibilitat de les seves operacions el 2023, i en el tercer trimestre de l'any, arribar a un punt d'equilibri als seus mercats principals: Àsia, Amèrica, Europa, Orient Mitjà i nord de l'Àfrica. "Delivery Hero planeja aconseguir un ebitda ajustat positiu per al conjunt del grup a l'exercici 2023", va assegurar la multinacional a començaments d'aquest any.

Heura, per la seva part, també té l'objectiu assolir la rendibilitat aquest any a Espanya i a escala global el 2025. El 2021, la companyia va dur a terme un finançament col·lectiu perquè la comunitat d'Heura entrés en el negoci i fa unes setmanes en va tancar un altre. "Tenim una comunitat molt rellevant i des del principi enteníem que, si volíem fer una transició proteica, era important deixar formar part els usuaris d'aquest camí, no només als inversors institucionals", va explicar Marc Coloma a aquest mitjà. "Aquesta última ronda creiem que serà l'última abans d'assolir la rendibilitat a Espanya. Ja no només validem, escalem i traccionem, sinó que ara anem a buscar l'optimització i a buscar la rendibilitat", va defensar.

Després de tancar el 2022 amb unes vendes de 2,9 milions d'euros, Nora Real Food, per la seva part, augura assolir el llindar de la rendibilitat durant aquest exercici. "Després de sis onades de la Covid-19, l'IPC de l'alimentació i la inflació pels aires, considero que el balanç és positiu, estem enfocats en un nínxol de mercat molt específic i hem sumat nous clients a la nostra cartera. Ara toca consolidar-nos al mercat de Barcelona i l'àrea metropolitana i continuar oferint una solució saludable, inclusiva i moderna", assegura Nora Vallcorba a ON ECONOMIA. Vicio, Wallbox i Mundimoto serien uns altres tres exemples.

La cadena d'hamburgueses barcelonina Vicio va registrar el 2022 una facturació de 20 milions i va tancar l'últim exercici en break even. Per a aquest any, la companyia espera situar-se per sobre dels 40 milions d'euros facturats i superar el punt d'equilibri, com ja va fer a finals d'any. Enric Asunción, CEO de Wallbox, va admetre després de la presentació dels resultats de 2022 que "continua sent complex", però que Wallbox és "optimista" tenint en compte la seva posició competitiva al mercat. Així, de cara al 2024, l'empresa se centrarà en "optimitzar negoci, conservar caixa i ser rendible".

750 milions d'euros d'inversió

Durant el primer trimestre de 2023, les empreses emergents espanyoles van captar pràcticament 750 milions d'euros, un 39% menys que l'any anterior, que va ser la millor arrencada de la història, segons dades de l'Observatori de la Fundació Innovació Bankinter. Fins al març de 2022 es va continuar observant l'activitat que s'anava donant el 2021, any rècord per al sector, per la qual cosa l'escenari no és comparable a la resta de 2022 i l'arrencada de 2023, on aquests negocis s'han vist afectats per les pujades de tipus d'interès i el canvi macroeconòmic que va comportar l'inici de la guerra a Ucraïna.

Amb tot, la xifra d'inversió durant el primer trimestre s'ha sostingut bàsicament per quatre rondes de finançament de més de 80 milions d'euros que han suposat més de la meitat de la inversió: els 100 milions d'euros aixecats per Cabify a finals de març, els 100 milions d'euros més de Fever i els 80 milions recaptats tant per Mr Jeff com per la barcelonina Wallapop. En total, s'han dut a terme 104 operacions, davant les 117 dels tres primers mesos de 2022. La majoria d'operacions han estat d'entre un i cinc milions d'euros en rondes de capital seed o pre-seed

Per ciutats, Barcelona s'ha situat al capdavant amb 377 milions d'euros recaptats, seguida de Madrid, amb 238 milions, i València, que ha aixecat uns 100 milions d'euros. I d'on eren procedents els diners? Un 40% d'actors nacionals, mentre que el 60% restant ha arribat principalment dels Estats Units i del Regne Unit.