A Espanya es cometen un milió de robatoris i furts a l'any, i només un 10% corresponen a un pla organitzat, segons dades del Ministeri de l'Interior. Per tant, un 90% de les sostraccions es duen a terme de forma impulsiva i sense prèvia planificació. Fa anys que els supermercats, farmàcies i grans superfícies implanten sistemes de seguretat per acabar amb els robatoris, però moltes vegades les càmeres no es miren i les alarmes es treuen amb facilitat.

Per detectar lladres potencials i acabar amb els robatoris neix Veesion, una start-up que afegeix als sistemes de vigilància tradicionals una capa d'intel·ligència artificial que permet captar, registrar i notificar les activitats sospitoses dels clients d'un establiment. "La despesa en seguretat és gegant, les càmeres no són rendibles perquè has de tenir una persona que estigui mirant-les tota l'estona i les alarmes són útils, però, tot i això, poc eficients", comenta Pablo Blanco, country mànager de la companyia en una entrevista per a ON ECONOMIA.

Intel·ligència artificial per detectar robatoris

Com funciona? L'empresa desenvolupa un sistema d'intel·ligència artificial de detecció de robatoris mitjançant els gestos. Quan es detecta algun moviment que pugui indicar un robatori o furt, el programa de Veesion envia una notificació perquè els responsables vegin el robatori en directe. "Aquest sistema s'acobla a les càmeres, així que la despesa és mínima.

Per treure'ls partit a les càmeres que tenen els establiments, enviem una notificació quan hi ha risc de sostracció", argumenta Blanco. En aquest sentit, el directiu apunta que la plataforma detecta si un usuari camina de manera normal o si està vigilant per no ser agafat o es fixa en moviments sospitosos. "Tenim un algoritme que analitza, en temps real, l'activitat dels clients i posa en alerta, de manera automàtica, totes les activitats sospitoses", recorda.

Quatre tipus de furts

Blanco assenyala que hi ha quatre tipus de robatori: els clàssics amb butxaca (posar-se el producte als pantalons, abric o jaqueta), el consum a la mateixa botiga (obrir una llauna, paquet o bossa dins del local), el robatori amb carro de nadó (amagar-hi dins els articles que sostrauran) i la motxilla o bandolera (posar els articles dins). "És curiós, però aquest gener hem notat un pic de robatoris, la pujada de gener s'està notant", confessa el directiu en aquest mitjà. 

Veesion
Veesion

Veesion a Espanya

El negoci va néixer a França i va aterrar a Espanya fa aproximadament un any. Des d'aleshores, més de 600 botigues del país ja utilitzen la seva tecnologia. Carrefour, Eroski i DIA, entre altres supermercats, són alguns dels seus clients, encara que també compten a la seva cartera amb més de 200 farmàcies. "La gent no roba coses barates, sinó que van directament a cosmètica, perfumeria, ampolles d'alcohol i embotits, més enllà de les llaunes de marisc, que seria el més habitual", explica Blanco. A més, afegeix que els supermercats perden l'1,5% dels seus productes a causa de furts i sostraccions i el 80% dels lladres que surten impunes "acabaran reincidint".

"El robatori en botigues és una plaga per a totes les empreses. Fa uns anys es van arribar a registrar més de 100.000 milions de dòlars (uns 91.700 milions d'euros) de pèrdues per furts i sostraccions. Mentrestant, els comerços inverteixen aproximadament la mateixa quantitat a assegurar els seus recintes", assegura un estudi de la companyia francesa en el qual també es remarca que només un 5% dels robatoris es resolen en l'actualitat.

2.000 establiments a Europa

Veesion està present en més de 2.000 establiments distribuïts entre França, el Regne Unit, Portugal, Itàlia o Alemanya i, després d'implantar la tecnologia, hi ha comerços que detecten entre 10 i 15 furts per setmana. Entre els objectius per a aquest 2023, des de la start-up volen obrir una seu física a Madrid i continuar incrementant el nombre de botigues. "A pràcticament totes les grans cadenes comptem amb una prova pilot, tant de bo aquest any apostin per nosaltres i acabin adquirint el nostre sistema d'intel·ligència artificial", defensa. Després d'assentar-se a Espanya, des de la firma volen traspassar el continent i obrir en països de Nord Amèrica i Llatinoamèrica.

L'empresa compta amb 130 treballadors repartits pels països en els quals està present. A Espanya suma més de 20 empleats i l'any passat el va tancar amb tot just 34 treballadors en l'àmbit mundial. La companyia va acabar el 2021 amb més d'un milió d'euros de facturació i en tot just cinc anys de vida ha aconseguit captar 11 milions de dòlars d'inversió (uns 10,1 milions d'euros). En la seva última ronda d'inversió, duta a terme el març de l'any passat, van participar Founders Future, Verve Ventures i Aglaé Ventures, entre altres firmes.