Barcelona és la seu de The CX Lab, una iniciativa dels emprenedors Robert Monturiol i Marc Arráez, que autodefineixen com a "garage d'innovació" perquè, de la tasca dels seus més de 20 professionals, sorgeixen projectes tecnològics per desenvolupar plataformes digitals destinades a col·lectius vulnerables. Aquesta empresa, una start-up studio, se serveix del braç inversor que va crear Monturiol, XY Booster, un hòlding internacional amb seus a Barcelona, Ciutat de Mèxic i Nova York, que preveu aixecar 10 milions d'inversió per a altres tants desenvolupaments digitals. Una prova d'això ha estat el recent llançament de les plataformes Xpats, Colors i Xtraordianry. Tots els projectes de The CX Lab es desenvolupen amb capital propi, almenys en la seva fase pre-seed i seed, i requereixen una inversió inicial mitjana de 50.000 euros. Una vegada el prototip de la solució està testat i funciona, es dona pas a l'entrada de capital extern, per mitjà del fons d'inversió XY Booster, amb l'objectiu que traccioni el mercat arribant a una sèrie A. En aquesta fase, la mitjana d'inversió per projecte és de 2 milions d'euros per iniciativa.

Monturiol va crear el braç inversor de The CX Lab el 2021, amb els recursos obtinguts per la venda d'Ictineo Plataforma, plataforma financera que va crear i amb la qual va operar a Mèxic, des de 2014, a Bradesco, el segon banc privat d'Amèrica Llatina més gran. El coneixement que té del mercat mexicà és ara com ara un dels avantatges dels projectes que desenvolupa The CX Lab, ja que facilita la seva expansió en aquest país i serà la seva porta d'entrada a Amèrica Latina.

XY Booster únicament inverteix en les plataformes que crea i desenvolupa The CX Lab. "No som ni una d'incubadora, ni una acceleradora de projectes. Som la boutique de desenvolupaments innovadors", explica aquest emprenedor barceloní. Amb aquest objectiu, The CX Lab té dues àrees d'activitat, la cocreació amb innovació des de zero, i "la inspiració per identificar les idees i donar suport a les persones que tenen projectes a desenvolupar, llavors donem formació i fem consultoria per a altres projectes d'emprenedoria". Monturiol explica: "després d'anys d'emprenedoria hem detectat que les empreses més reeixides no són les tecnocèntriques per se, sinó les que prioritzen, i des de l'inici, l'experiència del client i tenen una visió integral del mateix: de l'individu i la seva circumstància en la societat". The CX Lab arrenca a Barcelona amb una inversió de 250.000 euros i preveu una facturació de 400.000 euros per al tancament d'aquest 2023. Mentrestant, XY Booster busca inversors als Estats Units i Mèxic, a més del mercat europeu, amb 80 professionals actius a les oficines de Ciutat de Mèxic.

Així, ha sorgit Xtraordinary, una aplicació per a la millora de la detecció de la neurodivergència i la maximització de les habilitats de les persones que tenen alguna neurodivergència, com la dislèxia, una patologia que té Monturiol i també Patricia Martínez, responsable de la direcció, estratègia i desenvolupament de negoci a Espanya, des de la seu de Barcelona. En el projecte de Xtraordinary, tenen com a soci a l'Hospital Sant Joan de Déu, amb una llarga experiència en l'avaluació del trastorn d'aprenentatge, i Joan Bohan, exdirectiva de Disney, que col·labora en el desenvolupament de continguts per a neurodiversos. De fet, una de les particularitats de The CX Lab és que compta amb un equip integrat per més del 40% de professionals amb algun tipus de neurodiversitat. Robert Monturiol, cofundador i president de The CX Lab: "a fi de compensar certes dificultats o carències, les persones neurodiverses o amb capacitats cerebrals diferents desenvolupen una enorme competència de resiliència i tenen noves formes de resoldre situacions i problemes d'una manera única. Tenir aquests perfils a l'equip ens permet veure fora de l'estàndard i, per tant, desenvolupar projectes integrals i disruptius que tenen en compte punts de vista que la resta de les solucions del mercat no contemplen".

Colors és, al seu torn, una eina digital per a persones que accepten la diversitat. "Busquem una solució que els doni suport, amb els serveis financers adaptats a les seves necessitats primordials per a aquest col·lectiu, dissenyats d'acord amb les seves metes i que siguin assumibles per ells mateixos", concreta el portaveu del The CX Lab. Colors està molt orientada a la comunitat LGTBIQ+.

D'altra banda, Xpats va sorgir de la pròpia experiència de Monturiol i Marc Arráez, "de ser expatriats durant molts anys". Han donat forma a una app que ajuda la comunitat internacional d'expatriats i nòmades digitals que treballa pel món de forma remota o presencial. Es preveu, assegura Monturiol, que el 2050 aquest col·lectiu s'elevi a 1.000 milions de professionals. "Tenen una sèrie de problemes que han de solucionar, no només de treball sinó també de residència, de serveis... Després hi ha una altra fase que es tracta d'introduir-se en la comunitat local, més tard hi ha una altra etapa, la del procés de sortida del país quan cal desprendre's de multitud de coses i cancel·lar altres tants serveis, és la fase de desvinculació... Per a tot això, Xpats ofereix solucions i consells", afegeix.

A aquests tres projectes, que ja són operatius, pròximament veuran la llum Vidas -per donar suport amb solucions legals a les víctimes de la violència de gènere i altres col·lectius vulnerables-, CrediTaco, Siluete, Car911 -per a la comunitat de flotes de professionals a Mèxic-, a MarryMe, Journeys o ColectiveMinds. Aquests són diversos dels desenvolupaments en els quals es treballa des de Barcelona i des de l'oficina de The CX Lab a Sant Francisco (Califòrnia), especialment centrada en creacions d'intel·ligència artificial, realitat augmentada i blockchain.