Quatre amics de tota la vida de Girona, tres d'ells sense feina per la pandèmia i un quart que continuava estudiant. Tenien clar que volien emprendre un negoci i van creure que durant el confinament podien posar-lo en marxa perquè tenien tot el temps del món i molta il·lusió per dur-lo a terme. Tanmateix, no sabien gaire bé a quin segment volien enfocar-se i, després d'una pluja d'idees, van decidir fer una forta aposta per les pizzes.

El delivery va ser la segona cosa que van decidir i poc després van pensar en l'element diferenciador: la forma quadrada del producte. "Ens ficàvem en un segment molt específic, així que necessitàvem aportar una cosa diferent per donar-nos a conèixer", comenta Adrià Reixach, un dels cofundadors de la marca a ON ECONOMIA. Amb el producte, la forma i el sector va néixer Squadra, un laboratori de pizzes per a tots els públics.

"Una vegada vam tenir clar el model de negoci, només ens faltava aprendre a fer pizzes, perquè cap de nosaltres en sabia", recorda l'emprenedor a aquest mitjà, que afegeix que van estar una setmana amb un dels millors cuiners de pizzes Jesús Marquina, que els va ensenyar des de Madrid els punts fonamentals per cuinar una pizza.

75.000 pizzes venudes

Després d'aprendre a cuinar les pizzes amb l'expert i començar a vendre-les a través de delivery per Girona, Adrià Reixach, Juan Pablo Claret, Joel Serra i Marc Almeda van decidir aterrar a Barcelona. "Vam començar a mitjans de 2020 i des d'aleshores teníem clar que volíem anar a Barcelona, així que després d'una prova a la nostra ciutat vam aterrar aquí," apunta Reixach. Durant els seus primers mesos de vida també van passar per la Santa Market de la Costa Brava (Girona) i per la Cerdanya amb un local temporal. "Aquest any el repetirem perquè va ser una experiència fantàstica i ampliarem la nostra presència en altres festivals i esdeveniments del país", assenyala.

En aquest sentit, Reixach explica que estan ultimant els últims serrells per posar en marxa una food-truck per moure's per tot el territori i estar presents en altres mercats i concerts. Abans d'acabar l'any, preveuen una o dues obertures més i consolidar la seva presència a Barcelona. "L'expansió ens la plantegem, però per més endavant. Volem refermar-nos aquí i a llarg termini anar a ciutats; com Madrid, i més tard fer el salt a l'estranger; però ara mateix no és la nostra prioritat". Des que van iniciar el projecte han venut més de 75.000 pizzes i l'emprenedor assegura que la més venuda "amb diferència" és la trufada.

Pizzes de temporada

Com a novetat per a aquest any, els quatre amics han decidit llançar les pizzes de temporada. Com funcionen? Cada mes la companyia donarà a conèixer una nova pizza, evidentment de forma quadrada i creada per un professional del seu sector. "Volíem diferenciar-nos de les pizzeries de menjar ràpid i vam considerar que amb aquests llançaments podíem aportar una cosa diferent, trencadora i nova". Per a la primera pizza de temporada han comptat amb el xef del Celler de Can Roca Joan Roca, qui els ha elaborat una pizza a base de tomàquet, mozzarella, formatge de cabra, sobrassada, ruca, raïm i reducció de fruits vermells a un preu de 14,50 euros.

"Hem començat amb Joan Roca perquè és una persona a la qual admirem i, més enllà de ser de Girona com nosaltres, ens va dir que sí sense gairebé pensar-s'ho", confessa. Per al mes que ve, quan les pizzes de Joan Roca ja no estiguin disponibles, comptaran amb una altra persona rellevant, en aquest cas serà una actriu. "Busquem persones que siguin rellevants dins del seu entorn, que destaquin al seu sector", aclareix l'emprenedor.

Aposta pel "gourmet"

Squadra Pizza Lab va néixer amb una inversió inicial de 50.000 euros, dona feina a més de 15 persones i compta amb més d'una dotzena de pizzes a la seva carta, a més de postres i combos amb begudes. A Girona és el restaurant que més ven a través de Glovo i la recepta de l'èxit de Squadra és la qualitat i proximitat dels productes, la massa que produeixen i la seva fermentació de 72 hores, a més de l'original forma de les pizzes. "Més enllà de l'originalitat que volíem aportar, quin sentit té que les caixes de les pizzes siguin quadrades i el producte de l'interior sigui rodó?", critica Reixach.

Sobre com veuen la companyia a llarg termini, l'emprenedor augura que Squadra s'acabi convertint en una cadena de pizzes "gourmet" amb l'objectiu de deixar de banda el concepte de "tall de pizza a tres euros". I allò del laboratori que es pot llegir al vostre nom? "Tots els treballadors van amb una granota groga, com si estiguessin treballant en un laboratori, als restaurants tenim col·locada la taula periòdica i des del principi ens va agradar la idea, així que el mantindrem," acaba Reixach.